Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

klacken skrev:Japp
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 085&page=1
:-)-)

Fast på min v40 läcker det i bakkant på motorn om jag kör med 5W-40 kör jag med 10W-40 så håller det tätt där bak :-DD
klacken skrev:Oljan du har ovanpå topplocket kommer ur den svarta slangen pga. Igensatt vevhusventilation. Rengör den så slutar det trycka olja ur slangen
Tack som fan!
Blir till att beställa lite grejer när lönen kommer då! Tack igen! :-)-)
BaraHDoom skrev:
klacken skrev:Oljan du har ovanpå topplocket kommer ur den svarta slangen pga. Igensatt vevhusventilation. Rengör den så slutar det trycka olja ur slangen
Tack som fan!
Ta av oljepåfyllningslocket och kolla om packningen är hård innan du beställer.
JonasJonsson skrev:
BaraHDoom skrev:
Tack som fan!
Och om de är hårt så?

Och om de är hårt så?[/quote]

Av nån anledning gillar volvo att sälja oss bilägare en packning som är av sån typ av gummi att den torkar ihop på nolltid och blir som bakelit. Då tätar den inte speciellt bra. Byt tätningen och se om problemet fortsätter. Fortsätter det så är det dags för vevhusventilationen.
IndustriDiamant skrev:

Och om de är hårt så?

Av nån anledning gillar volvo att sälja oss bilägare en packning som är av sån typ av gummi att den torkar ihop på nolltid och blir som bakelit. Då tätar den inte speciellt bra. Byt tätningen och se om problemet fortsätter. Fortsätter det så är det dags för vevhusventilationen.[/quote]

Aaah okok! Får kika lite senare, hade nog tänkt riva ner insuget runt löning ändå o kika, Om de ser bra ut, Ja, de va la bra!.. Men jag har ändå lärt mig något nytt då! =) Så ser ja på de hela. Tänkte passa på att byta olja plus filter på diverse ställen med.
jeg46 skrev:Tips före du byter olja o filter! Behövs en sådan för att lossa ytterburken till filtret . Visst var bilen ny för dig ? :D

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... tyg-20321/ funkar jättebra, välj bara den rätta.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]