Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
julisgranis: en stor del av mig vill förtränga det..samtidigt som det gnager i mig att jag bör korrigera detta. Jag lär väl ändå byta det om ett tag, ska prioritera fjäderbyte baktill först bara.

Vet du om denna video är något att ha för mig som äger en 2001a?
Den här killen byter på en 1998 som det ser ut.. är det inte svårare än så här så absolut!
Men han kanske gör fel eller missar viktiga punkter på bytet?
Fixa en stor balja eller liknande, kryp under bilen. I högra hörnet på kylaren har du en avtappningsplugg. Skruva ur den och samtidigt kylarlocket, gå in och ta en kopp kaffe. När du druckit klart ditt kaffe skruvar du tillbaka pluggen och fyller på. Starta bilen med kylarlocket öppet för att avlufta lite.
av ed
Ok, tack för det!

Sen vid påfyllning, fyller jag på i kylaren eller via ex-kärlet? 50/50 färdigblandat eller kan jag hälla glykol först och sen dest-vatten, spelar roll?
Du fyller på i exp kärlet. Hur du blandar spelar ingen roll. Starta motorn när du kommit upp till markering på exp kärlet med locket öppet. Fast låt inte bilen gå för varm. Sedan fyller du på mer efterhand tills luften är borta. Var beredd på att kontrollera nivån några gånger dagarna efteråt så det är rätt nivå.
Sitter vell inget kylarlock på dessa modeller,töm ut vätskan o fyll på i expansion kärlet,sitter en rödplastskruv på
högra kylarslangen sett framifrån där kommer luften direkt,sen är det bara fylla på till rätt nivå ej max utan mitten typ
och hålla koll på nivån när du startar motorn,Kör blå o blanda ej röd för då sprängs motorn :lol:
Ed: Hände det något med kylarvätskan när du hällde i etylenglykol?
Det är så här att om man blandar etylenglykol och propylenglykol så blir det en brun sörja av det. Rykten säger att det kan uppstå slamproppar också. Och det är ju inte så bra. Sedan är det ett annat faktum, man kan inte med instrument mäta var lägsta fryspunkten ligger. Men även i blandat tillstånd fungerar det som frostskyddsvätska.
Om nu inget hände med din kylarvätska så är allt OK! Du har etylenglykol från början och du kompletteringsfyllde med etylenglykol. Allt är väl. Hade kylarvätskan blivit rostfärgad brun så har du inte etylenglykol. Men nu förändrades den inte. Alltså har du etylenglykol.
Benka1 skojade lite där och för den som inte har informerat sig kan det låta skrämmande. Men så är det inte. Färgen i glykol är något som fabrikanten tillsätter. Förmodligen är det någon bestämmelse på det? Och högst troligt är färgen helt inaktiv, sockerkulör? Hursomhelst, det finns ingen gällande färgkod för glykoler så dom kan ha vilken färg som helst. T.o.m samma färg fast olika glykoler, etylen och propylen. Ren glykol är för övrigt färglös.
Skriv upp att du har etylenglykol i kylarsystemet och förvara det pappret tillsammans med andra bilpapper.
av ed
Hehe, tack! Nu lugnande du mina nerver några kilo :)

Ja faktum är ju som du säger, innan jag fyllde på var vätskan röd/rosa. Då köpte jag röd/rosa etylenglykol och kompletteringsfyllde. Lite av min "panik" uppstod nog eftersom jag kollade vätskan när det var kallt och kärlet då såg snustorrt ut vilket fick mig att tro att det varit en läcka och motorn snart skulle rasa. Efter lite efterforskningar så undersökte jag termostaten och ja, den var helt uppenbart trasig. Köpte ny och bytte ut och vips så gick nålen upp till normal arbetstemperatur och AC sprutade värme.

Och nej, samma röd-rosa kulör kvarstår ännu så det känns ju tryggt. Det enda som oroar mig lite är en annan användares inlägg om att kylarvätskan jag köpte,

"Carix Longlife Kylarvätska R-Glykol". Baserad på etylenglykol" är nån slags dålig kylarvätska med sämre egenskaper anpassade just för alu-motorer/VAG-motorer som ju min inte är (skulle kunna skada systemet i längden), jag har enbart alu-topp?

Vad har vi att säga om detta? Should I worry about this?
Jag upprepar: Magnetprovet ger svar på om du har en alumotor eller gjutjärnsmotor. Fastnar magneten så är det gjutjärn. Fastnar den inte så är det något annat, högst troligt aluminium.

Texten i länken är bra och lärorik, men det är nog till viss del en översättning från USA. Dom hänvisar till uppgifter om vad som säljs i ett par av USA's delstater. Det är möjligt att dom produkter som nämns där går att köpa i Sverige, men något säger mig att dom är inte billigare än vanlig etylenglykol på t.ex Statoil eller Biltema.
Och se det så här: Det finns ca 4 miljoner personbilar i Sverige. Majoriteten av dom använder etylenglykol. Jag har lagt några år bakom mig, men har aldrig hört talas om någon bilmotor som har blivit skadad av "fel" glykol.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]