Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#914512
silverbull skrev:Ja jag har förstått det men undrar när man utför själva processen som gör att ny bromsvätska strömmar i systemet måste man DÄREFTER lufta systemet?
Jag tyckte att jag svarade på denna fråga i inlägget ovan. För att byta/lufta vätskan till kopplingen/bromsarna ....

Frågan är närmast semantisk.

Om syftet med att pumpa in ny bromsvätska är att byta den så utför du ett bromsväske byte. Då skall tillräckligt mycket bromsvätska pumpas fram för att säkerställa att den byts i den krets som öppnats och alla luftninsnipplar skall öppnas, en i taget i rätt ordning.

Om syftet istället är att lufta, så räcker det att öppna den del av systemet i vilken man misstänker att det finns luft och man avbryter då det slutar komma luft och pedalen blir stum. Man kan alltså inte med säkerhet påstå att vätskan byts.

Är det t.ex. pga ett bromsok bytts, så räcker det ofta att lufta det beröra OK:et. En verkstad gör säkert inte mer än så. Är det huvudcylindern så måste hela systemet luftas och det blir närmast att jämställa med ett komplett vätskebyte.

Återingen, köp en Haynesbok till din bil för 300 kr. Den finns på svenska och du kan läsa dig till detta och mycket mer.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]