Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu tömt tanken och pumpen på soppan som fanns där, då gick den igång utan problem på en gång. Så det var nog en hel del vatten där kan jag tänka mig.

Var ute och provkörde nu och lyckades väl köra kring 20 minuter innan den dog igen. Och när man startar den så dör den som vanligt vid gaspådrag.

Fick återigen felkod P0102 : MAF or VAF A Circuit Low Input och lamdalampan tänds som sist.

Dock ger den inte felkd på kamaxelgivaren nu.

Har bytt LMM men är ju inte helt säker att den är hel då den är begagnad från skroten. Går det på något sätt att kontrollera om en lamdasond är hel?

Provade förvisso att rycka kabeln lamdan när bilen fortfarande gick på tomgång, och det blev då svajig gång vad jag kunde se, men är ju inte säker om det var för att kabeln var urdragen eller om den helt enkelt svajade ändå.
Lånar tråden lite om det är okej. Jag lider av samma problem. Eller snarare min bil gör det. Jag har bytt soppa pump filter och även relät. Men den får bara för sig när som att sluta svara på gasen när som under körning och bara dör. För att starta måste jag tugga på startmotorn som att fen får bygga upp bränsletryck på nytt. Har inte den blekaste vad felet kan vara. Jag är van vid att skruva boxer motorer så all hjälp är välkomet. Och ber återigen om ursäkt för lånandes av tråden :)
Borde ha något med bränslet att göra,eftersom den starta direkt efter du gjorde ren tanken,du borde bytt soppafilter i samma andetag tycker jag
O sen kan du kolla vilket soppa tryck som finns,nån mindre sofistifikerad bilskojare borde ha en tryckmätare som ansluts på fuelrailen(bilventil).
Annars finns det en retur o kolkanister som kan va igengrodd låter som nåt åt det hållet o kika på färgen på stiften säger en del om blandningen
/ :shock:
Sitter i ett litet dödläge här och vet inte hur jag ska fortsätta felsöka :/

Det skumma är som sagt att den gick ungefär lika länge som sist, ca 20minuter innan den dog. Ingen skillnad i motortemp mot vanligt. Går att starta men går ojämnt på tomgång och dör tillslut, provar mam trampa på gasen så dör den på en gång.

Spelar ingen roll om jag drar ur LMM eller har den i, samma sympton ändå.
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]