Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
P0138 är ingen blandningskod
Det är en kod som sätts när spänningen är över 999mv i mer än 2 minuter.
läs mer här
P0138

Read more at: http://www.obd-codes.com/p0138
Copyright © OBD-Codes.com

Hade du haft tjuvtluft så hade koden mer varit p0171 samt p0174 eftersom dessa är blandningskoder som sätt när databoxen inte kan reglera blandningen längre, för att dessa ska kunna sättas så krävs det att lamdorna fungerar.
Att lamdasonderna fungerar kan du se med ett enkelt diagnosverktyg, pendlar de mellan 0-0,9 mv så fungerar de.

Jag tror att du har en defekt lamdasond, men som sagt det kan man kontrollera.
av klacken
Ok,får försöka få den kollad men det tar max 5 sekunder efter start så lyser motorlampan.
av andy78
klacken skrev:Ok,får försöka få den kollad men det tar max 5 sekunder efter start så lyser motorlampan.
Det är nog bara en fördel då är felet mer definitivt, är det blandningskoder så kan lampan komma och gå vartefter den klarar av att reglera.

Som sagt man kan med ett enkelt diagnosinstrument testa sonderna och se hur de jobbar.
av klacken
Hittade något i Tourqe idag som verkar visa volten på lamdan,en pendla mellan 0,1-0,9 och en stod still på 1,3 så är väl nog lamdan som är sönder.
av andy78
klacken skrev:Hittade något i Tourqe idag som verkar visa volten på lamdan,en pendla mellan 0,1-0,9 och en stod still på 1,3 så är väl nog lamdan som är sönder.
Kan mycket väl vara så alternativt att den går fett på den banken, men det borde ändå pendla, var bilen varmkörd innan?
av klacken
Va en sväng på ca.2 km före,kanske inte tillräckligt? Felkoden va inte raderad när jag kollade.
av benka1
Det kan vara för högt soppa tryck då du kör på starten o det enda det kan bero på är-
btr eller ecu,n samt tempgivaren som ger fel signal,tror jag ??:-/
av klacken
Menade att jag inte raderat den före varmkörningen och när jag kollade värdena. Ska radera och ta en längre tur imorgon och se vad det visar för volt.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]

Röksensor xc40 D3 2020

Tjenix! Är det nån som har erfarenhet a[…]

Felkod ccm-dd21? V70n 2005

Testar igen! Blir tokig på v70in nu! Har […]