Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitethrash
vetten skrev:Har du känt på wg-n så att den går att röra på så att den inte har fastnat i öppet läge? För mej skulle nästa steg vara att kolla upp magnetventilen som ju verkar vara lite av ett standardfel på dessa bilar, kanske du har nån polare med likadan bil som du kan låna och testa.
Det går att röra på armen men det går jävligt segt, vet inte riktigt hur "lätt" den ska gå att röra på.
Användarvisningsbild
av sweddan
Du kan ha fått någon läcka på trycksidan, eller så har magnetventilen gett upp. Magnetventilen sitter bredvid/bakom luftfilterburken med tre slangar kopplade på sig.

Kolla alla slangar och alla slangklämmor så att alla sitter.
av whitethrash
sweddan skrev:Du kan ha fått någon läcka på trycksidan, eller så har magnetventilen gett upp. Magnetventilen sitter bredvid/bakom luftfilterburken med tre slangar kopplade på sig.

Är det bara att koppla ur MV och kolla hur den går utan den för att avgöra om det är den det är fel på?.
Användarvisningsbild
av vetten
Lite farligt om du inte har en laddtrycksmätare den lär väl ladda ohejdat då :-O)
av whitethrash
vetten skrev:Lite farligt om du inte har en laddtrycksmätare den lär väl ladda ohejdat då :-O)
Jodå en LTM har jag inkopplad. tänkte om man skulle koppla ur den en liten stund för att se hur trycket ligger utan den
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad visar laddtrycksmätaren då? Det är ju ingen ide att kolla massa grejer angående turbons förmåga att ge laddtryck om du kan läsa av det inne i kupen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Upps, sorry. Jag skulle nog sikta in på min regulatorn då. Skulle det va WG'n borde det ju va noll laddtryck kan jag tycka.
av whitethrash
MartinS skrev:Upps, sorry. Jag skulle nog sikta in på min regulatorn då. Skulle det va WG'n borde det ju va noll laddtryck kan jag tycka.
Ja den laddar som sagt max 0.3-0,4 bar (brukar ligga runt 0,8-0,9. Har läst runt lite och det verkar som om folk som haft liknande problem har löst det genom att byta magnetventil, så jag börjar väl där antar jag. Funkar inte det så får jag kolla på andra alternativ, hur kollar man regulatorn då?

Bilen går ju riktigt segt just nu och det börjar bli jobbigt att bli omkörd i uppförsbackar av pensionärer.haha.
Användarvisningsbild
av sweddan
whitethrash skrev:
sweddan skrev:Du kan ha fått någon läcka på trycksidan, eller så har magnetventilen gett upp. Magnetventilen sitter bredvid/bakom luftfilterburken med tre slangar kopplade på sig.

Är det bara att koppla ur MV och kolla hur den går utan den för att avgöra om det är den det är fel på?.
Nja..utan MV får du såkallat grundladdtryck visat. I ditt fall ska det vara runt 0,3bar. Om MV är trasig eller ej inkopplad så får du samma värde, alltså ca 0,3bar.
Lättast vore ju att testa en annan MV.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden