Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK då förstår jag, jag var lite osäker därav inledningen på mitt inlägg.

Mvh GK
Bytte igår ute på gården utan att hissa upp den, den stod plant. Lade plast under: motorn varm - Oljebytardunk under bilen. 17's blocknyckel till Pluggen, lätt slag på ringnyckeln lossar den, sedan snurrar den lätt, sikat in mot dunken. Spärrskaft till adaptern till filterhållaren (liten fyrkant). Det rann ut en del olja då filtret lossats. "Sköljde" genom att hälla på en skvätt med lite ny olja. Ny Bricka till pluggen (3 kr på Biltema). Ny O-ring följde med filtret, det sitter runt Filterhållaren - lite olja på det. Passade in nya filtret i motorn och skruvade dit Filterhållaren. Fyllde på olja till ½ nivån. Startade. Väntade. Fyllde på igen. Det blev 4 liter som jag fyllde på: 3/4 upp på stickan var det då. klart. 20 min.
MicroMek skrev:Bytte igår ute på gården utan att hissa upp den, den stod plant. Lade plast under: motorn varm - Oljebytardunk under bilen. 17's blocknyckel till Pluggen, lätt slag på ringnyckeln lossar den, sedan snurrar den lätt, sikat in mot dunken. Spärrskaft till adaptern till filterhållaren (liten fyrkant). Det rann ut en del olja då filtret lossats. "Sköljde" genom att hälla på en skvätt med lite ny olja. Ny Bricka till pluggen (3 kr på Biltema). Ny O-ring följde med filtret, det sitter runt Filterhållaren - lite olja på det. Passade in nya filtret i motorn och skruvade dit Filterhållaren. Fyllde på olja till ½ nivån. Startade. Väntade. Fyllde på igen. Det blev 4 liter som jag fyllde på: 3/4 upp på stickan var det då. klart. 20 min.
Fantastiskt bra gjort :D
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]