Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Om de mätningar av förbrukningen du refererar till avser färddatorn, så beräknas detta utifrån den samlade öppningstiden för insprutarna. Ett ev bensinläckage innan insprutarna påverkar alltså inte den av färddatorn visade bränsliförbrukningen.

Om du tycker att det är dålig sprut på motorn, så kolla laddningsregleringsventilen. Inte så dyr och kan tillfälligt lånas från anna bil.
Verkar vara mer eller mindre ett standardfel på alla Volvo turbosar.
av MrBig67
svda skrev:Om de mätningar av förbrukningen du refererar till avser färddatorn, så beräknas detta utifrån den samlade öppningstiden för insprutarna. Ett ev bensinläckage innan insprutarna påverkar alltså inte den av färddatorn visade bränsliförbrukningen.

Om du tycker att det är dålig sprut på motorn, så kolla laddningsregleringsventilen. Inte så dyr och kan tillfälligt lånas från anna bil.
Verkar vara mer eller mindre ett standardfel på alla Volvo turbosar.
Japp. Jag refererar till färddatorn.
Kan jag använda den som sitter i Saaben? Ser ut att vara samma kontakt på dom.
av svda
Vet inte men jag tror att alla s40 och v40 har samma. Jag skulle inte sätta dig något som inte har samma part id. Men det kan mkt vära vara exakt samma ventil på SAAB, så kolla.
av MrBig67
Nu har jag pillat lite på vacuumkontakterna vid pedalerna. Så nu funkar farthållaren som den ska. Och helt plötsligt ligger soppaförbrukningen på 0,69 !? Och det är med AC påslagen. Kan det vara avlagringar i spridarna tro?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var det så att din farthållare inte funkade under den tid då bilen drog mycket?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
OK, eftersom du skrev det i denna tråd så tänkte jag att det möjligen fanns ett samband.

Mvh GK
av MrBig67
Såg nu att jag inte hade skrivit nåt om farthållaren i mitt inledande inlägg. Mitt fel där, sorry. :oops:
Men vad tror vi om teorin om skit i spridarna? Fungerar dessa preparat från Stp som man slår i tanken?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]