Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#879226
rudarmy skrev:Du bör byta olja oftare på e85 åxå, säg var 500e mil istället för 1000mil så filter å olja blir runt 500kr mer.
Inte nödvändigt.
Det är en myt skapad bilägare som inte förstod poängen med de kortare intervallen i de tidiga etanolbilarna.
Edit: Det handlar om att förstå hur motorn fungerar, och vad man har för kör-schema.

Sen slits bränsle slangar å pump mer,
Tyvärr även det missuppfattningar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273851

Har ni funderingar runt etanol som bränsle, hör er för på http://etanol.nu/forum
Där finns det kunnigt folk som gärna hjälper till att reda ut begreppen och missförstånden.
av Rådlös
#879230
Rudarmy: Du beskriver förhållanden som råder inom den svenska kvälls- och vulgärpressen. Den har väldigt liten förankring i verkligheten.

Gedahl: Läs svaren av dom som verkligen har prövat etanolboxar eller Piggyback som dom också kallas. Tag del av deras erfarenheter. Det kan du göra som Mabuse säger på http://www.etanol.nu Där finns mycket samlad kunskap och erfarenhet av dom som verkligen har prövat. Och som sagt, Mabuse är bara en (1) av dom som vet. Men det finns många fler.
av rudarmy
#879380
Rådlös skrev:Rudarmy: Du beskriver förhållanden som råder inom den svenska kvälls- och vulgärpressen. Den har väldigt liten förankring i verkligheten.

Gedahl: Läs svaren av dom som verkligen har prövat etanolboxar eller Piggyback som dom också kallas. Tag del av deras erfarenheter. Det kan du göra som Mabuse säger på http://www.etanol.nu Där finns mycket samlad kunskap och erfarenhet av dom som verkligen har prövat. Och som sagt, Mabuse är bara en (1) av dom som vet. Men det finns många fler.
Jag utgår "bara" från Mina 2 program på E85 och E95 som styrdes med nira i3+ eftermarknads system men datorns data kan ju ha fel:) sen helt korrekt har bara hörsägen Ang pump å slangar!
Mvh Bengt
av benka1
#879490
Räcker t4:ans spridare för E85,eller behövs mera tryck,hur som helst ska ju etanol ge mera effekt
om motorn är rätt injusterad -vet flera rally golfar som får bra mycket mera effekt av E85 än vanlig 98
oktan,borde ju funka i en 1,9 t4 om allt justeras in rätt om det går vill säga :D
Användarvisningsbild
av Mabuse
#879585
Benka1, när man etanolkonverterar så finns det flera "steg" att göra det.

Steg nummer 1 är att se till att allting fungerar som det ska när man kör på bensin, sedan tankar man E85 och ökar samtidigt bränslemängden. ca 40% med bränsle genom spridarna, antingen genom att: a) förlänga öppningstiderna, b) öka bränsletrycket till nästan det dubbla, c) byta spridare till några som flödar 40-50% extra

Efter detta kommer överkursen i trå parallella fristående delar:
1) Har du vanlig sugmotor: justera tändningskurvan för att bättre utnyttja det högre oktantalet och den annorlunda brinnhastigheten på etanolen. Kan ge betydligt bättre vridmoment i motorn på låg- och mellan-registret.

2) Höja kompressionen: Utnyttja det högre oktantalet, se nummer 1 ovan.

3) Höja turbotrycket: Etanolen är spiktåligare och kyler bättre. Vid laddtryck där bensinen börjar spika kan du trycka på mer om man använder etanol. Där du börjar få problem med avgas- och turbotemperaturer med bensin, där kyler etanolen mer.


Nämnde jag att det finns ytterligare en anledning till att köra på etanol?
Det är ett miljövänligare alternativ.
Speciellt för 2-taktsmotorer!
av rudarmy
#879825
benka1 skrev:Räcker t4:ans spridare för E85,eller behövs mera tryck,hur som helst ska ju etanol ge mera effekt
om motorn är rätt injusterad -vet flera rally golfar som får bra mycket mera effekt av E85 än vanlig 98
oktan,borde ju funka i en 1,9 t4 om allt justeras in rätt om det går vill säga :D
Mellan tummen å pekfingret, räkna med 2cc/hk på E85

citat torpis på gorg:
tumregel:
Bensin 6cyl 1cc/hk, 5cyl 1.2cc/hk, 4cyl 1,5cc/hk.
E85 6cyl 1.35cc/hk, 5cyl 1.6cc/hk, 4cyl 2cc/hk.

så 391cc räcker ju ej, om du inte ökar trycket dåda..
men jag skulle bytt till större spridare, känns ju sådär å köra med högre DC än 90%
Du tar bort det lilla spelrum som styboxen har vid spik!
av Gedahl
#879894
Tack,kanske är en dum fråga men någon som vet om skyline 444cc spridare passar utan att moda allt för mycket?
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]