Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det där förklarar värmen exakt hos mig, men inte den sporadiska fläkthastigheten, såvida det inte är som du säger...att hela ECC panelen är på väg att lägga av. Blir svårt att felsöka, såvida man inte kan köpa loss en beg, ny kan man glömma!

MartinS skrev:Jag tycker mig ha läst mig till genom åren att själva ECC panelen kan ge sig, och det ger då liknande problem.

Min S40 är lite halvknepig sedan ett par år tillbaka. 21 grader är okej, men liiiiite för svalt. Men vrider jag upp till 22 blir det tropisk hetta, ibland. Värmen kommer ofta i pulser, som att den inte kan bestämma sig för hur den skall ställa värmemotorn utan att den går upp och ner. Bilen var inte alls såhär när jag köpte den 2009 utan har börjat bete sig så sedan något år eller två tillbaka. Nu kör jag på 21c och det är okej, men ibland önskar man att man kunde vrida upp ett snäpp utan att svettas.
Jag tror jag skall plocka bort min panel i helgen och kika efter kall-lödningar och kolla om eventuell renblåsning kan behövas. Blir lite nyfiken nu när detta diskuteras.

Blocket är nog bäst för en begagnad panel. Skrotarna verkar ta 2kkr, det tycker jag är väl saftigt till en såpass gammal bil.
Samma här. Tur att det ska bli fint vänder i helgen =).
Kan passa på att dela detta inlägg jag hittade. Det finns bilder på hur man monterar ut panelen och en PDF schematic på systemet.. dock måste du vara inloggad. Kommer garanterat att underlätta av- och på montering av panelen.

Detta om ECCn, men det vet du säkert om redan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42924

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42924 (denna är ganska rolig att läsa)

MartinS skrev:Jag tror jag skall plocka bort min panel i helgen och kika efter kall-lödningar och kolla om eventuell renblåsning kan behövas. Blir lite nyfiken nu när detta diskuteras.

Blocket är nog bäst för en begagnad panel. Skrotarna verkar ta 2kkr, det tycker jag är väl saftigt till en såpass gammal bil.
De du länkar till är ju till P2 bilar, alltså inte S/V40.

Jag har haft ute panelen ett par gånger redan så det skall nog gå bra. Har bytt lampor i den två ggr och monterat GPS antennen bakom där en gång.

/Martin
Tog loss panelen i helgen och kikade efter kallödningar men hittade inget. Damsög dock rent sensorn ordentligt, det var länge sedan sist kan man säga. Vi får väl se de närmsta dagarna om det gjorde någon skillnad.

Vart går andra änden av slangen, någon som vet?

/Martin
Nu har jag kört i fyra dagar med vredet på 22 grader, och det verkar fungera. Kanske var det sensorn som var så skitig som gjorde det? Man skall väl inte ropa hej ännu men det verkar lovande.
Jag har haft den på 22 grader sedan jag rengjorde ordentligt och det verkar funka klockrent. Rekomenderas!
Jag tror det räcker att ta bort panelen framför och sedan dammsuga. Du behöver nog inte demontera panelen.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]