Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Laddade upp två klipp på youtube då storleken var för stor för forumet. Det ena klippet är inne i fordonet där jag varvar upp bilen o det andra är under huven. Förstärkte mikrofonen så ni kan höra men resultatet blev att motorn låter som en traktor snarare än en dieselmotor. Lyssa se o avgör.

Länkarna till klippen enligt ovan
Ja den låter en del, blev själv lite små chockad iom att ja aldrig lyft huven när den är igång, men den låter som sagt bara sådär när den nått arbetstemperaturen och aldrig vid kallstart. Vet ej hur man lossar värmekåpan har aldrig meckat och är rätt så dålig på att skruva. Lär nog bli skroten med bilen såvitt inte någon verkstad kan kolla på det, rätt synd iom att kärran e fin. Känns bara tungt när jag inte vet hur oljudet kommer från o vad det skulle kosta att laga.
Vvt enheten kan det heller inte vara iom att motorn bara börjar knack/ticka vid arbetstemperatur alltså när motorn nått sitt invändiga tryck. Har en kompis som kollade snabbt på bilen och han tror att det är ventilpackningen som inte får någon olja vilket kan förklara iom att oljanflyter som rapsolja. Ska ned nu o slänga i lite tjockare olja för att seom det kanske hjälper, oavsett vilket ska jag på felsökning med kärran så jag får ett svar och ett pris.
Slängde i helsyntetisk motorolja och en burk med något som skulle återställa packningarna. Kan ju säga att det blev en markant förbättring redan nu. Kanske borde byta olja helt ändå. Vad kan detta bero på att knackandet blev bättre med lite påfyllning?

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]