Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Garanti på vad :?:
Användarvisningsbild
av SvenB
grusbus skrev: Ska låna en inspektions kamera och stoppa ner i stift hålet för att se hur det ser ut där, är det ventil sallad m.m. så blir det nog lättare att ta rätt beslut.
Jag har svårt att se att det skulle vara "ventilsallad" eftersom motorn gick till du stängde av den. Vidare skriver du att kamremmen verkar okej. Har du tagit kompprov :?:
av rudarmy
SvenB skrev:Garanti på vad :?:
Tänkte på dåligt återmontering av den slang som skavt sönder, men läste 5 veckor inte 5mån.. Så jag tar tillbaka mitt påstående, blir ju svårt att driva detta vidare:(
av grusbus
Remmen verkar helt klart sitta efter märkena men hur ska kolvarna stå när märkena är rätt?
Idag står kolvarna halvvägs och det finns ingen komp alls, alla bilar jag hållit på med förut så ska alltid kolven stå i tändläge
av benka1
Remmen? du menar märkena i övre kåpan och 0-punkten på vevaxeln hoppas jag ?Alltså på båda kammarna har du instansat noll märke dom ska vara mot strecken i plast kåpan+nollmärket i remskivan mot nollan på veven!(Mycke nollor)
Stämmer det så är 1:an i tändläge-alltså kolven är i top även 4:ans cylinder-halvvägs innerbär att 2-3:ans cylinder ligger där dom ska vara!
Annars har kamremmen hoppat över :(
av grusbus
benka1 skrev:Remmen? du menar märkena i övre kåpan och 0-punkten på vevaxeln hoppas jag ?Alltså på båda kammarna har du instansat noll märke dom ska vara mot strecken i plast kåpan+nollmärket i remskivan mot nollan på veven!(Mycke nollor)
Stämmer det så är 1:an i tändläge-alltså kolven är i top även 4:ans cylinder-halvvägs innerbär att 2-3:ans cylinder ligger där dom ska vara!
japp båda kammarna står på märkena så även vevaxeln men ingen kolv i topp så frågan är om jag kollar på fel ställe vad det gäller vevaxeln

Jag har kollat efter denna bild
Bild
av benka1
grusbus skrev:
benka1 skrev:Remmen? du menar märkena i övre kåpan och 0-punkten på vevaxeln hoppas jag ?Alltså på båda kammarna har du instansat noll märke dom ska vara mot strecken i plast kåpan+nollmärket i remskivan mot nollan på veven!(Mycke nollor)
japp båda kammarna står på märkena så även vevaxeln men ingen kolv i topp så frågan är om jag kollar på fel ställe vad det gäller vevaxeln

Jag har kollat efter denna bild
Bild
Förmodligen-fast enklast är ju om du kör ner nåt långt i tändstifthålet så märker du om kolven är i top om du drar
försiktigt ,den vänder ju strax efter nollan!
av rudarmy
Alla fyra kolvarna på x40 ska va i nivå halvvägs ner så att säga, nu är motorn nollad.
av benka1
rudarmy skrev:Alla fyra kolvarna på x40 ska va i nivå halvvägs ner så att säga, nu är motorn nollad.
?
av grusbus
rudarmy skrev:Alla fyra kolvarna på x40 ska va i nivå halvvägs ner så att säga, nu är motorn nollad.
Är du helt 100% på det
Om så är fallet så är nollmärkena och remmen rätt men varför finns det då ingen komp.
finns det något annat som kan orsaka att kompen försvinner
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]