Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juste
Vi är nog några stycken som råkat ut för samma sak. Handbroms-armarna går inte tillbaka till sitt "viloläge". Det funkar några veckor igen om man smörjer upp dem, men efter ett tag fastnar de igen. När man har upprepat proceduren några gånger tröttnar man och inser att man måste nog byta ok. Mina höll i 12 resp 13år. Det får man nog vara nöjd med.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kryp under bilen och låt en kompis dra i handbromsen, rör sig armarna på oken som dom ska? Troligtvis inte, är det bara dålig broms på ena sidan syns det väldigt väl när man gör så. Att ena armen knappt rör sig..
tar på sin höjd 30 sekunder att se.
av torkel
Brukar fungera att manuellt försöka vicka på armen som sitter på bromsoken samt att smörja lite.

Jag hade problemet att armen fastnat helt på ena sidan inför besiktningen. Men med lite lirkande blev den rörlig igen. Dock rörde den sig inte lika mycket som på andra sidan, men det räckte för att handbromsen skulle ta tillräckligt på besiktningen. (Och man märker faktiskt att handbromsen tar bättre också).

Dessvärre brukar problemet återkomma ganska snabbt.

Använd dock INTE 5-56 eller något annat "universalsmörjmedel/rostlösare". Risken finns att detta letar sig in på fel ställe så att oket istället börjar läcka bromsvätska. Och då blir man tvungen att byta bromsar ganska omgående. Handbroms klarar man sig ju oftast utan, tills det blir dags för besiktning...
av Pekkan
Lånar tråden lite. har en v40 t4 -98. jag är troligvis i behov av okbyte. spänner man handbromsen så den tar bra är bromsarna väldigt varma när man kört en bit. sitter biltemas ok därpå. allt bytt, ok vajrar bromsbelägg osv. men pratade med en på en bolvoverkstad han sa att biltemas ok ej är nog exakta. finns ok från bosch för 800:- kan det duga måntro? någon som lyckats lösa något handbromsproblen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har provat ett biltema ok bak på min s40 en gång, det blev aldrig bra, fick lämna tillbaka och köpa riktigt istället.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Köpte på biltema till min i vintras..
Med facit i hand hade jag köpt någon annanstans, fick flytta över flera saker från gamla oken och de de var inte exakt identiska med de som satt så jag fick, i brist på möjlighet att åka tillbaka med dom modifiera tex returfjäderns fäste på oket, och fjädern i sig på andra..

Nu fungerar det dock som det ska och senaste besiktningen var prima. Men blir det, vilket jag såklart inte hoppas på, byte igen så köper jag nya på något annat ställe..

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]