Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Lämna in bilen idag hos volvo för felsökning!
Fick dessa koder:
EFI.422-atmosfärtryckgivare ,signal,Intermittent fel,för låg signal
EFI.212-Främre lambdasond,Intermittent fel,för låg signal/Inget fel på den då han mätte upp den separat
EFI.541 EVAP-ventil,Intermittent fel,signal saknas
EFI.121 Luftmassemätare,Intermittent fel,för låg signal(drog kontakten till lmm dagen före)motorlampa tändes
DSA.221 Belastningssignal saknas(samma som ovan)DSA lampa tändes
Bilmeken trodde det va luftmängdmätaren som knasade? Tycker jag står på ruta 1 igen, Evap ventilen
blev nog i samma veva jag drog kontakten till lmm!
Får pröva o byta ut den men surt att man inte får reda exakt mätte nu själv på lmm o fick värdet(ohm)
+5grader ute 810 ohm
+20 grader inne 758 ohm
Ingen kortis mao
av benka1
benka1 skrev:Lämna in bilen idag hos volvo för felsökning!
Fick dessa koder:
EFI.212-Främre lambdasond,Intermittent fel,för låg signal/Inget fel på den då han mätte upp den separat
EFI.121 Luftmassemätare,Intermittent fel,för låg signal(drog kontakten till lmm dagen före)motorlampa tändes
Bilmeken trodde det va luftmängdmätaren som knasade? Tycker jag står på ruta 1 igen, Evap ventilen
Får pröva o byta ut den men surt att man inte får reda exakt mätte nu själv på lmm o fick värdet(ohm)
+5grader ute 810 ohm
+20 grader inne 758 ohm
Ingen kortis mao
Gjorde rent lmm,n en gång till o satt dit det gamla open air filtret(torrt)-ingen felkod längre o stiften såg normal ut igen :D
Mindre modell på det gammla filtret kanske inte tar in för mycket luft-får se hur länge det funkar :wink:
av benka1
benka1 skrev:
Fick dessa koder:
+5grader ute 810 ohm
+20 grader inne 758 ohm
Ingen kortis mao
Gjorde rent lmm,n en gång till o satt dit det gamla open air filtret(torrt)-ingen felkod längre o stiften såg normal ut igen :D
Mindre modell på det gammla filtret kanske inte tar in för mycket luft-får se hur länge det funkar :wink:
Idag börja den rycka igen fast ingen felkod-besiktning i morron!! ?:-/
av benka1
benka1 skrev:(LÖST)Blir tokig på min t4 snart gått så bra över 2 år men gick ej igenon besiktningen i höstas,ställde på den för ett tag sen o besikta om den efter att bytt en del prylar- men icke den gick alldeles för fett alla avgasvärden fel! :-O)
Några dagar efter besiktning så får bilen felkoder oxå ....
testar med min obd11 maskin o 4 stycken tom,p0171 alltså för mager bränsle/luftblandning plus 3 på lamdorna både främre o bakre?
Plocka ur stiften o helt kritvita-före bes var dom gyllenbruna(80 talet.typ).
Googla som faan på detta o kunde hitta om båda lamdorna visade fel så kunde det bero på lmm så gjorde ren den men felkod igen?
Mätt upp alla möjliga sensorer men felkod igen efter 3 start försök,släcker jag dom verka motorn gå bättre men så fort motorlampan tänds
så går den som en kråka.
Jäkligt skummt är det med 4 koder samtidigt den första va-
P0171-p0131-p0135-p0141 så där står man med säcken full igen plus att vevhusventilationen verka ha slagga ihop helt trycker upp olja genom stickan vid belastning,Hurra va kul den som jag la ner så mycket tid i höstas-tur man har mtb,n :(
benka1 skrev:
benka1 skrev:
Fick dessa koder:
+5grader ute 810 ohm
+20 grader inne 758 ohm
Ingen kortis mao
Idag börja den rycka igen fast ingen felkod-besiktning i morron!! ?:-/
Gick igenom med klockrena värden idag det som fixat :
-gjort ren vevhusslang ner till insuget(turbon)
-gjort ren lmm 2 ggr+satt dit torrt luftfilter+smörjt upp en del kontakter/ingen aning va felet låg egentilgen!
Användarvisningsbild
av Bosse9988
benka1 skrev:ingen aning va felet låg egentilgen!
Och det vet fanimig ofta inte verkstäderna heller. Det ska gå fort och då gissar de ofta och byter ut del efter del tills bilen fungerar. De onödigt bytta delarna hävdar de sen också var trasiga så där kan en kund som har noll koll stå och tömma plånboken. Endast de verkligt kunniga och intresserade reparatörerna hittar exakt vad som är fel via flera felkoder. Den ena koden genererar den andra och den andra genererar den tredje så det måste vara detektivarbete på rätt hög nivå för att kunden ska betala så lite som möjligt.

Jag lyckades dock slippa betala 8 000 kr för en av databoxarna i min Toyota MR2 för den var inte defekt överhuvudtaget. Att de trollade bort den kostnaden berodde nog på att räkningen totalt med alla reparationer till slut blev skyhög och de nådde en gräns för vad de tyckte var acceptabelt, dvs de tyckte själv att det hade varit ocker att ta betalt för databoxen.

Kul att din bilen fungerar igen! :)
av benka1
Tyvärr kom felkoden tillbaks hade vell bara tur idag med besiktningen!
P0131 hela tiden o fått svajande tomgång på köpet(besiktnings mannen anmärkte på det)-antingen är det lmm
eller nåt annat felkoden sätts bara då motorn belastas på full gas! ?:-/
Drar jag kontakten till LLM så blir felkoden P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input
Inte annars utan det är den där första som spökar den går för magert så var det för 2 år sen
då pumpen byttes sen frid o fröjd över 1 år,tycker att pumpen borde ej fela efter 1 år bara får kika
det som har med soppa tillförseln istället,beställer en BRT från skroten -svindyr ny!
Och en temperatur givare till ecu,n :wink:
Ska kolla soppa trycket tydligen går det att mäta med en tryckmätare till bil däck? :-O)
av benka1
rudarmy skrev:Körde med denna på min 2.0t -99
Funkar å läsa ur å radera de mesta
https://m.tradera.com/search?q=u480&headerSearch=true
Ser den livel data oxå-typ spänning till lamdan mm?Kanon pris för den har en biltema
Men den ser ej live data på min fast den funktionen finns iof!
Såg några exempel då jag läste på -laddtryck kan det stämma?
av benka1
Då jag lämna in bilen för felsökningen så släckte dom service lampan sen kom den tillbaka slockna för att efter 4-5 turer
bli permanent igen kan det bero på att felkoden ligger kvar,menar att jag ser bara en med min obd2 mätare fast en av
deras va ju atmosfärtrycksensorn den har jag aldrig haft tidigare så är det den som kan bråka-drog i alla fall bort kontakten
till den o då tändes motorlampan direkt,borde inte vara den då eller?
Kanske va för billig service :D
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]