Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHEVY63
Hmm jag får införskaffa lite grejer då:( jag var ute o startade den idag ett par ggr och då lät den inte ?
Inköpslista:
Drev
Kamaxeltätning
Lock?
Kamrem blir det nog med för den byttes vid 12500 mil och nu har den gått 22500
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vattenpumpen skulle jag bytt också om jag var du, kostar inte många kronor i sammanhanget. Och givetvis spännaren och löphjulet till kamremmen såklart.
av Edutt
Hej!

Lånar lite här, jag har också problem med VVT-enheten på min V40 2.0 -02. Den knackar på tomgång. Går annars som en klocka. :)

Jag frågade en MECAverkstad om prisuppgift på att byta denna, och de menade att man måste byta kamremmen samtidigt för att garanti ska gälla? Det är ju ingen garanti kvar på bilen så antar att de menar på jobbet. Min kamrem byttes vid 18500(2 år sen) och den har nu gått 23500, känns ju inte som det är dags igen?

Sen fick jag dock lite olika uppgifter på pris med och utan. Det billigaste 3700, lät väldigt billigt mot vad jag sett här?
Då byter de VVT-hjul, är det vad man byter, eller har han missförstått mig?

Tacksam för lite input.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, vad deras garantivillkor är ju svårt att sia om, men säger dom så så är det ju så. Dock kommer dom inte undan med att säga att gör vi bara ditt eller datt så får du ingen garanti. I det senare fallet borde dom i så fall säga att dom inte gör jobbet med mindre än att du byter allt som dom säger.

Mitt tips är att kolla runt med fler verkstäder.
av Edutt
Variosboy skrev:Ja, vad deras garantivillkor är ju svårt att sia om, men säger dom så så är det ju så. Dock kommer dom inte undan med att säga att gör vi bara ditt eller datt så får du ingen garanti. I det senare fallet borde dom i så fall säga att dom inte gör jobbet med mindre än att du byter allt som dom säger.

Mitt tips är att kolla runt med fler verkstäder.
Men är det VVT-hjul som byts när enheten knackar? Ska kolla runt såklart, men vill också veta lite vad jag är ute efter. Det är det värsta med att inte vara så meckig själv (klarar enklare grejer som byta olja osv, men ja..), känns som man blir lurad hela tiden. :-P

Enklare saker har jag en person jag litar på som hjälper mig, men jag har förstått att det här närapå är som ett kamremsbyte, och då känns det tryggare med någon "större", tryggast kanske Bilia är, men de är väl långt ifrån billigast, men kanske är värt det. Tyckte 3800 kr lät lite väl billigt om det är ett så stort jobb, när jag läste någonstans att själva enheten ligger på dryga 2000? Lite därför jag blev fundersam om det är detta hjulet man byter eller om det bör vara/kallas något annat.

I offerten står det "Kuggremhjul VVT-Hjul". Det kostar iof 1500 bara det. Är det vad jag vill byta? =)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, det är det du vill byta.
Bytet är inte märkvärdigt alls för vilken verkstad som helst..
så du behöver absolut inte anlita något särskilt proffs för detta.
Eftersom det är så vanligt att det går sönder och det är en vanlig bil så har nog rätt många bytts eftersom det också är en rätt gammal bil vid det här laget.
av Edutt
Variosboy skrev:Ja, det är det du vill byta.
Bytet är inte märkvärdigt alls för vilken verkstad som helst..
så du behöver absolut inte anlita något särskilt proffs för detta.
Eftersom det är så vanligt att det går sönder och det är en vanlig bil så har nog rätt många bytts eftersom det också är en rätt gammal bil vid det här laget.
Tack för dina svar och att du tar dig tid! :)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!