Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mopar440
Trycktest perfekt=Ingen läckage

Mht filter, så sitter det et vanligt filter i filterboxen, så ingen konstigheter där. Jag har kört en FasI steg 3 i 6år med KN filter ock den hadde inte denna "Schwuuch"-ljud vid växling........ock när den nya då sen endast laddar 1 bar, ja då undrar jag. På BSR sa dom, att det kanske var en givare, då den med slangen bortkoplad ifrån wastegaten laddade 1,5bar.................har inte kollad detta själv - än! Men hvad med avlastningsventilen - om den läckar, hvad händar då..........det hörs et svagt "pssssss"-ljud vid full gas också, som om nogåt läckar. Har en turbo som funkade liggande, så kann plocka bitar ifrån den.

Mht ladtrycket, är den inte definerad i steg 3 softwaren.........behövar man manuelt ställa på wastegatens innställning?
av Mopar440
Hittade att avlastningsventilen läckade i flanchen redan vid 0,4bar.........har tätnad den, men fortfarande samma resultat max 1,1bar ladd. Har även stält wastegaten med 1 varv - samma resultat! (S)
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Då kommer nästa fråga D

Hur är motorn i sig? gått långt? bra servad så s vidare?= Mycket spelar in på hur motorns kondition är med.

Då jag sj haft både bsr å At på min 03a min laddade som max 1.3 å låg runt 1.2 med At så ligger den max 1.4 vanligt lad 1.3 sen så har ju min bil rullat snart 22.5K med så det sätter väll sina spår.
av Mopar440
Nightmare89 skrev:Då kommer nästa fråga D

Hur är motorn i sig? gått långt? bra servad så s vidare?= Mycket spelar in på hur motorns kondition är med.

Då jag sj haft både bsr å At på min 03a min laddade som max 1.3 å låg runt 1.2 med At så ligger den max 1.4 vanligt lad 1.3 sen så har ju min bil rullat snart 22.5K med så det sätter väll sina spår.
Har präsist rundad 10K mil ock fullservad, ock allt funkar perfekt! ?:-/
av Mopar440
Jonas_latt skrev:Du kan ju alltid byta bränsle filter och luftfilter. Gjorde märkbar skillnad på min v70 t5
Har bytt bränslefilter, luftfilter, stift, magnetventil, uppgraderad bränslepumpen till Wallbro, kollad felkoder, trycktestad ALLA slangor, ställt på wastegaten ock tättnad tryckregleringsventilen då den läckde i flanchen..............max ladd 1,1bar!!! ?:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]