Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
Här om dagen öppnade jag locket till oljepåfyllningen, och bilen dog nästan, samt att den stänkte olja i hela motorrummet. Igensatt vevhusventilation tänkte jag direkt! Vilket kan gå ihop med dåliga avgasvärden.
Planen är nu att byta oljefällan, några slangar och göra rent.
Har jag förstått det rätt behöver jag följande: Ny oljefälla, några nya slangar, insugspackning, spjällhuspackning & spridartätningar.

Frågan är då vart man kan hitta packning till spjällhuset och spridartätningar? Har letat överallt på internet men verkar inte finnas, är det så att man ska behöva åka till närmaste Volvo för att få tag i dessa grejer??

Tack för svar!
av benka1
Hej,jag köpte alla packningar o dyligt hos volvo fast gjorde ren oljefällan bara.
Sen blåste jag ur slangen som går ner till turbon den va igensatt kan jag säga ,sen blev det ny slang från ventilkåpan ner till oljefällan
plus den lilla böjda som sitter i insugsgaveln den va trasig!!
Fast jag rörde aldrig spjällhuset bara ordentlig rengöring med brääklen...
av HostileNation
Alltså, den här bilen gör mig f*n gråtfärdig! :P När man lyfter av locket för påfyllningen så börjar DSA och motorlampa att lysa. Detta ger felkod P0102 "MAF or VAF Circuit Low Input". Efter lite googlande är det tydligen LMM som ska vara dålig? Men varför kommer det när man öppnar oljelocket?
av benka1
Det går en slang ner till turbon från oljefällan o där sitter det en ventil på insugsslangen från lmm
kanske den som är paj,alltså om den står öppen kanske det släpper tillbaka undertryck??
Bara en tanke..
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]