Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georgers
Hejsan alla

Jag har en V40 t4 -98 och den har nu på senare tid börjat med ett litet lätt klonkande från Höger bak men bara om man svänger lite kraftigare åt höger t.ex korsning.

Min teori om problemet är att hjullagret nog är helt slut o därför ger klonkande ljud ifrån sig...rätt/fel?
Har försökt o känna på om jag kan känna glapp i hjulet men kan inte direkt känna något iaf. har även kikat så att avgassystemet hänger upp ordentligt och det gör det med...

Så har ni några tips på vad man kan kontrollera så mottager jag dom gärna :)

/George
Användarvisningsbild
av vetten
Nja ?:-/ inte tror jag på hjullagret inte ?:-/ för det brukar mest upplevas som ett "malande" ett ljud som låter när man kör och jag :mrgreen: har varit med om det, så jag tror nog mera på en trasig stötdämpare eller någon bussning som blivit trött eftersom det hörs när du svänger, så jag skulle nog börja där. Om du har råd och kan få en snabb tid på närmaste bilprovning så lovar jag att dom kommer att hjälpa dej hitta felet eftersom dom gillar att "vanligt" folk frågar dom och dom vill verkligen hjälpa, allafall om du får rätt besiktning gubbe, det behövs inte heller om du inte råkar ut för någon som har en dålig dag.
Men om du har möjligheter att hissa upp hela bakändan på bilen (glöm inte pallbockarna) Så med en kofot och händerna så kan du antagligen själv eller med vår hjälp komma till sak med felet.
Du får ruska, bända och försöka lokalisera felet, men stötdämpare eller någon/några bussningar kan vara orsaken och om du byter stötdämpare så byter du på BÅDA SIDORNA samtidigt så att det blir lika och även om bara en är trasig :-O)

Och :mrgreen: Lycka till :-)-)
av Georgers
Misstänker lagret för själv har jag varit ute för hjullagerras på förra bilen som var en skoda octavia RS -02..men dom var fram så lite annorlunda då. o nu hoppa jag in i denna lite äldre bil o först efter några veckor efter köpet så tycker jag att det är lite "ovanligt" högt ljud men tänker även att de kanske bara e jag som är nojjig o har kört nu med det sen i somras...har inhandlat 2 kompletta nav till fram ifall det var dom som kanske då en dag skulle rasa så har jag iaf reservdelar hemma. men nu e ju det ett klonkande bak o då tänkte jag att nu kanske lagret är så helt jävla slut att de glappar lite sväng...men samtidigt borde de ju då gå o känna att de glappar :S

vägarna i sig är jämna därför misstänker jag inte ngt med fjädringen men kan givetvis kolla upp de för o helt utesluta de...Och det är enbart vid högersvängar och då ljudet kommer från höger bak.

hade de varit något med fjädringen borde inte det rimligtvis låta även vid färd rakt fram och vänstersvängar då?

Har en hel maskinhall o tillgå så nog har jag möjligheter alltid bara lusten o orken ska falla på för o kolla upp de med :P

Tackar för ditt svar så länge så kan vi båda o alla andra med klura vidare på problemet :P

/George
av Gatu
Jag har precis skaffat mig en V40 -98, som också har ett sådant missljud och kommer från höger bakvagn.
Kalla det klonk, duns, eller något annat men det klonkar/dunsar en gång per hjulvarv, när man svänger åt höger.
Man behöver inte svänga speciellt mycket, för att ljudet skall uppstå.
Jag fick känslan av att det borde vara hjullagret men vad kan det annars vara ?

/ Hans Gatu
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]