Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollerwe
Tack! Nu står pumpen på mitt arbetsbord och ska testa den. (det tog tid och ansträgning att få loss den!)
En fråga i förväg:
Hela enheten ser bra ut. Vad rekommenderar ni, byte av hela pack eller byte av endast pumpen ? Det skiljer minst en tusenlapp mellan alternativen....
av Rådlös
Det här blir inget "säkert tips" eller "världens godaste råd", men för bortåt 10 år sedan hade jag en 245 -92. Där gick bränslemätaren sönder, ett känt Volvofel. Jag hade inga utrymmen eller andra resurser för att fixa det själv så jag lämnade bilen till en auktoriserad Volvoverkstad. Dom bytte enbart mätarmekaniken, inte pumpen.

Detta kanske ger en fingervisning om hur man resonerar på en verkstad. Dom kunde ha sagt till mig: "Det är bäst att vi byter pumpen också, den är ju lika gammal som mätaren!", och lagt på någon tusenlapp till på räkningen.
Dom kunde ju också ha resonerat som så att: Vi byter inte pumpen nu, när den rasar kommer han säkert igen och då får vi ändå ta betalt en gång till för att skriva ut en arbetsorder, öppna halva bagageutrymmet, skriva tid i hela timmar plus material etc. etc.

Jag tror dom väljer det senare alternativet. Pumpen höll bilens livslängd ut. :wink: Och du har ju redan själv lossat allt och kommit mer än halvvägs, så försök inspektera mätaren*. På den relativt gamla bilen var mätargivaren en lindad motståndstråd runt en "löpbana". Dom var kända för att gå av efter ett antal år. Kolla med ett bra förstoringsglas hur tråden ser ut, om det nu är en tråd? Din bil är ju en nyare generation.

*Har du tillgång till ett oschilloskop så kunde det ju vara roligt att se hur mätkurvan ser ut om du rör flottören upp och ner i en lugn och jämn takt. Om det är en jämn och slät kurva med ett snyggt streck så är givaren helt säkert i god kondition. Om det däremot är en ryckig och taggig kurva med en ful linje, så kan man ju fundera på ett byte.
av ollerwe
Tack, Rådlös.
Jag såg att det bara var 400 kronors skillnad mellan själva pumpen och hela kitet.
Jag tror jag minimerar risken att göra något fel om jag inte behöver montera ner och ersätta den gamla pumpen. Så det får bli att betala cirka 2000 kronor till Skruva för att få en ny pump och anordning hem under veckan.
Kan man återanvända den stora gummiringen/ packningen som höll pumpanordningen på plats? Ser hel och fin ut. Ska man ha något medel/ smörjning?
av ollerwe
Pumpen är beställd (1900:- inkl frakt, Skruvat.se). Tog 24 timmars leverens så det borde komma idag... sen är det bara att sätta ditt den. Jag kommer att använda samma packning, det ser fint och hel ut. Hoppas pumbytet löser problemet :-)
av ollerwe
Hej!
Det var lite av en pärs att sätta den nya pumpen på plats men det var roligt att höra den snurra när jag vred nyckeln. Nu startar bilen som den ska och problemet är löst. Tack för hjälp och vägledning!
Ollerwe
av Isakare
Trevligt när man återkopplar i trådarna, det är alltid kul att veta hur problemet löstes.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]