Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RedPearl
Ägt min första bil i 1 mån. Kan INGET om bilar.
Såg nu under huven att kylarvätskan närmar sig min-strecket och tänkte fylla på.

Orkar nån vänlig själ ge mig en idiot-steg för steg hur jag gör?
Har googlat runt, men hittar allt från "häll bara i" till mer invecklade procedurer med slangar hit och dit, etc.

Mycket tacksam för hjälp då jag vill lära mig.
av RedPearl
klacken skrev:Bara öppna locket på behållaren (när motorn är kall) och fyll till max strecket.
Behöver mer "for dummie" än det där.
Man ska väl blanda vatten/glykol enl olika ratio (
Typ 50/50). Blandar man bara det i en typ PET-flaska och sen häller i?

På vissa ställen skriver man ju om att man ska tomgångsköra bilen med locket av efteråt osv, etc.
Överkurs?
av RedPearl
klacken skrev:Fyll på med ren glykol, allt annat du skriver om gäller om systemet blivit tomt av någon anledning.
Och allt snack med vilken glykol (färger hit och dit) är inte hela världen? Har inte sett vilken färg min är idag.
av Denzar
Kolla upp vad du har för färg/sort nu. Har för mig att någon av dom går att blanda med dom flesta. Jag fyller på till min när den är kall. Den stiger mellan min och max när den är varm.
Viktigast är nog att ta rätt vätska, och ha koll på om det förbrukas.
av Rådlös
Oräkneligt många gånger har jag svarat på detta: Det finns ingen färgkod för glykoler!
Däremot finns det två sorters glykol, Etylenglykol, som är förhållandevis billig, utan konkurrens vanligast, men giftigast. Sedan finns Propylenglykol, som är dyrare, ovanligare men anses miljövänligare. Dock ingen hälsodryck. Dessa glykolsorter skall inte blandas. Gör dom det så blir det en brun sörja av dom. Rykten säger också att det kan uppstå slamproppar med risk för igensatt kylsystem. I blandat tillstånd fungerar dom visserligen som frostskydd, men man kan inte mäta den lägsta antifrystemperaturen med några därför avsedda instrument.
Dessa båda glykoler kan ha vilken färg som helst. Även samma färg på båda. Ren glykol är för övrigt färglös. Läs i stället på förpackningen vad den innehåller och glöm färgen.
Skriv upp vilken sort du har hällt i och förvara uppgiften tillsammans med andra bilpapper.
Användarvisningsbild
av Tomas88
klacken skrev:Fyll på med ren glykol, allt annat du skriver om gäller om systemet blivit tomt av någon anledning.
Om du har färdigblandad ja. Annars blandar du lämpligen 50/50 vatten glykol.
Tyvärr är det ju som Rådlös säger, men troligast är nog ändå att du har etylenglykol.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]