Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

98014 från biltema passar om du kapar bort orginalskarven. Det är ganska tunn plåt i biltemaskarven så den håller bara något åtär eller två, sen får man byta den :-) Fråga mig inte hur jag vet....

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018900/

Jag bytte mittendämparen på min 27kmilade s40 för två år sedan, fortfarande har jag en jättefin fabriksmonterad slutdämpare på den.
Tack för länken med skarvröret!

Nu tänkte jag såhär: ska ut i veckan och höja upp skrotbilen igen, med nyinköpta kapskivor till vinkelslipen så kapar jag röret från bakom katalysatorn. Chansar sedan på att detta kompletta originalsystem från katten och bakåt inte läcker och detta monteras på min bruksbil.

Vad är principen gällande byta avgassytem?

Jag hissar upp min bil och lossar alla fästen samt i bästa fall lyckas banka ut skarven bakom katten bakåt och får loss systemet som nu sitter på min aktuella bil, sedan skall skrotbilens dito monteras på denna bil.

Känns som att det är en bra idé att köpa nya gummibussningar från skruvat.se så jag inte behöver vara rädd om de som redan sitter vid demonteringsarbetet. Skruvarna vid övriga fästen lär vara helt sönderrostade och jävliga så det känns väl som en bra idé att köpa nya sådana också. Finns det något set med bussningar och skruvar att köpa? Vad behöver jag? Skall jag oavsett vara smart och köpa ett sånt där skarvrör från biltema?

Själva grundtanken är väl att systemet ska på och det ska bli tätt och inte läcka! Kan jag kolla det på något sätt sen och skall jag köpa något slags tätningsmedel att använda vid skarvarna?

Vid misslyckad montering så låter det för jävligt om systemet och det läcker och bilprovningens instrument indikerar för felaktiga/höga avgasvärden?
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]