Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Besiktade min V40T4 -00 i fredags och fick galna avgasvärden.
CO tomgång var på 7.5, CO2500 var på 0.6, HC var på 239. Enda som var bra var lambdavärdena som låg på 100.

En kompis fick upp felkoder när vi kikade med datorn hans.
Momentbegränsning, tror de var nr 91.
217 adaptiv lambdareglering.

Har seriöst ingen aning om vad de kan vara. Är de lambdan som är kass?
Till saken hör att den förra ägaren Besiktade för bra precis ett år sen och då var värdena bra.

Behöver all hjälp jag kan få.
Okej. Får väl köra en vanlig service helt enkelt.
Men CO värdet då? Dom är också på tok för hög.
Kan det vara så att reglersonden är på väg att ge sig och därför blir det för fet blandning?
av benka1
Hade samma typ av problem gjorde allt fast hjälpte först då jag bytte btr-motorn fick för dåligt soppa tryck o ecu,n
feta på för att kompensera,kolla slangen från dito som går till insuget ingen bensin får komma....
HostileNation skrev:Hm, kanske ska försöka kolla btr då.
Vet liksom inte vart man ska börja kika när det kommer till dåliga avgasvärden! :P
Felkod Lambda

Byt lambda
andersbe skrev:
HostileNation skrev:Hm, kanske ska försöka kolla btr då.
Vet liksom inte vart man ska börja kika när det kommer till dåliga avgasvärden! :P
Felkod Lambda

Byt lambda
Jo visserligen är det så! Men vilken lambda ska jag byta? Reglersonden (främre) eller sonden som mäter värdena?
Och är det verkligen ingen som har en aning om vad f*n momentbegränsning är för felkod?!
Känns på något sätt som att det kan hänga ihop!

Fast igår började även DSA-lampan lysa typ varannan gång man startar bilen så får väl se om jag planterar aset i en bergvägg istället ;)
av benka1
Momentbegränsning är säkert att det är fel på antispinn (DSA)sitter lite grejer på framhjulen som kan strula..
Och skulle inte förvåna mig att det blir felkoder lite över allt fast är helt hundra på att det ej är lambdan som det är fel på :D
Fast har för mig att dålig lmm kan ge konstiga felkoder drog själv kontakten till lmm och fick felkod dsa även höjdsensor o en ventil
som reglerar återcirculationen(ångor) till bensintanken eller nåt sånt...
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]