Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lehmus
Hej,
Jag har en Volvo S40 T4 2002. Gått ca 12400 Mil.
Finns Auto för fläkt varvtal och var luften skall blåsa (nedre del av kupé, vindruta osv.)

Jag får ingen kyla in i kupén, det är problemet.

Jag har nu felsökt på mitt AC system.

*Kollat så jag har tryck på lågtrycksventil (Det pyser kraftigt ur den när jag trycker in piggen)
Även kollat vid kall motor och det är tryck då med.
Därmed är det ingen betydande läcka då systemet är trycksatt.(Kan ju fortfarande vara lågt tryck...men men. OK
*Kollat så kompressorn drar till och snurrar. (Motorn tappar lite varvtal när den slår till. Den går sedan konstant) OK
*AC knapp med dioder visar både off och on läge. Inget blinkande vid start av bilen på dioder för värme del. OK
*Kupefläkt beter sig normalt och fläkten styr varvtalet efter vilken temp jag justerat in. OK
*Kollat på torkarfiltret i det genomskinliga lilla glaset och det ser ut och flöda. OK

Jag upptäckte att min kylarfläkt snurrar men ej min kondensorfläkt vid start av motor och AC är på satt.

Fråga1: Skall kondensorfläkten snurra från start av motor?
Fråga2: Skall man få kyla ändå till kupé fast denna inte går? (En stund typ tills trycket/värmen blir för högt i systemet)
Fråga3: Om trycket blir för högt skall väl kompressorn slå i från?
Fråga4: Om jag nu inte får kyla och fläkten till kondensorn inte behöver gå, har jag då för lågt tryck(för lite gas) helt enkelt?

Tacksam om någon har lite svar på mina frågor.
Eller andra tips på vad det kan vara.

//Lehmus
Användarvisningsbild
av vetten
Om kompressorn slår till så ska ju rören som går under huven från den till kupen bli kalla efter ett tag och AC lampan lyser grönt.
av lehmus
Det är nu löst.
Köpte envirosafes grejer och fyllde på köldmedium.
Det var för lite gas/media i systemet. När jag började fylla på
så studsade kondensorfläkten igång!
Kompressorn hade väl tillräckligt med tryck men inte så att det skulle kyla.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]