Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo S40 2.0 T - 1999.

Dog helt plötsligt på motorvägen, gick därefter att starta men den höll inte tomgången utan dog. Bluddrade vid gaspådrag. Nu stendöd.

Motorn går runt som vanligt men tänder inte. Jag gnuggade på startmotorn två gånger 4 sekunder vardera och skruvade sedan lös tändstiften som var snustorra. Detta borde innebära att motorn inte får bränsle? Vilken felsökning är lättast? Finns den någon bränsleslang man helt enkelt kan ta lös och sedan försöka starta motorn och se om det kommer soppa. Det kanske bara är filtret som täppt igen?
Börja med startgas. Om motorn startar på startgas och går några sekunder, men dör sedan när gasen är slut, så är det fel på bränsleförsörjningen. Vad felet kan bero på går inte att säga så här "telepatiskt". Det finns massor av fel som yttrar sig i utebliven bränsleförsörjning.
Om man är 100% säker på att bränsleförsörjningen fungerar, det kanske luktar bensin eller man ser att tändstiften är blöta etc. etc. så är det högst troligt ett fel på tändningen om den ändå inte startar. Men det är samma där. Det finns många felorsaker och dom har inte alltid samma ursprungsorsak.
Har du läst av några felkoder?

Ett tillägg: Öppna inga bränsleledningar om pumpen fungerar. Den pumpar med ungefär 4 - 5 bars tryck. Det är ungefär som en helöppen vattenkran, men det är bensin som sprutar ut!
Lättaste sättet är att du trycker in piggen på en ventil(samma som sitter på fälgen) som är på fuelrailen, vänster sidan fast du får ta bort motorkåpan för att komma åt tror jag!!Då ska det komma soppa ur ventilen...
Om du slår på tändningen ska pumpen ge ett grundtryck på 2,5 bar tror jag kommer det inget borde pumpen va död eller någon säkring /relä
som är väck sen hör du oxå om pumpen drar igång ska höras lätt/benka1
Tack för alla synpunkter!!!

Jag skruvade i bilen innan jag såg tipset om ventilen, så jag har inte försökt starta bilen med den intryckt. Jag tryckte dock in den (utan att vrida på nyckeln) och det rann lite soppa, men det var inget tryck i systemet. Efter att ha försökt starta bilen igen tryckte jag åter in ventilen (det borde ligga kvar tryck om pumpen fungerar, eller?) och det var inget tryck alls och kom ingen soppa.

Bilen startar på startgas.

Det är 12 V fram till bränslepumpen när nyckeln står i läge två. Vid startläge gick det typ 10 V fram.

Om jag har förstått saken rätt ska pumpen bygga tryck och höras redan när man vrider nyckeln till läge 2. Det hörs inget från pumpen varken i läge två eller startläge.

Borde detta innebära att pumpen har lagt av?
Bytte bensinpump och problemet är löst! :)

Nu till nästa sak, pumpen jag monterade har ett ganska högt tjutande ljud. Håller den på att ge upp, fick jag en kass begad pump, eller låter vissa bara så? Jag hittade en gammal tråd på ett annat forum där det stod att det är vanligt att bensinpumpen på 40 modellerna tjuter rätt högt?
Du skulle kunna göra ett test. Mät hur mycket ström, Ampere pumpen drar. En sliten och dålig pump drar mer ström än en ny och fräsch.
Dessvärre vet jag inte hur mycket den skall dra, men det finns säkert kunskap om det här på forumet? Ni som vet, fyll på här!
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]