Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hkkla
Jag har ett missljud i min bil som jag tycker stör oerhört. Det är väldigt svårt att beskriva karaktären på ljudet och när jag har försökt spela in det har inget konstigt hörts på inspelningen.
Ljudet är vad jag kan tänka mej en blandning mellan remskrik, luftläckage i slang och avgasläckage. Det är ett märkligt fluffande med metallisk ton.

Jag har kollat avgasläckage så gott det går, rem med spännare byts i helgen och luftslangar har jag försökt gå genom men det är ju lite knepigt.

Det som gör det hela ännu mer knepigt är att ljudet enbart uppstår när bilen färdas under gaspådrag, inte när den står still. Det är tydligast när man ska accelerera måttligt. Släpper jag på gasen upphör det direkt.

Det är en V40 T4 -01.

Bilen är pigg och glad i övrigt mej veterligen. Kanske lite knack, vet dock ej om det är ventil eller lager ännu.

Jag vill få bort alla såna här misstänkta saker innan jag lägger mer pengar påd en, har lite planer om att byta framskärmar, baklucka, kanske tona rutor och även chippa den. Men först lösa det maskinella.

Så, är det någon osm har en ide om vad mitt ljud beror på?
av hkkla
Nä snarare som en båt, ni vet det ljud som kommer från avgasröret under vattnet vid tomgång. Fast ändå inte, nånting metalliskt är det i ljudet tycker jag. Uppfattar det som att det kommer från drivremsidan, man hör det tydligare som passagerare än som förare.

Ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag tro på någon form av avgasläckage. Jag vet inte om det är mer tryck i avgaserna när motorn ansträngs av att driva bilen framåt än när man står still och bara varvar litegrann. Ljudet finns bara under färd med bilen. Att det då är någon packning nånstans som ger sej och läcker.

En annan tanke som dök upp nu, något knas med AC-systemet, ett kylskåp kan ju börja gurgla lite ibland. Men AC går ju även när bilen står still så det borde det ju inte vara.

Edit: Fan kan det vara så enkelt att kondens har fastnat och byggt en pöl nånstans i avgasröret. Fast då borde det ju dunsta efter en stund tycker man.

Edit2: Nån sa att jag skulle kolla motorfästen. Kan det skapa missljud vid enbart färd, dom borde ju anstränas mer när bilen ska drivas framåt än när bilen bara står i friläge och varvas.
av benka1
He he tror inte det är en pöl :D Läckande avgaspackning kan nog ge ett sånt ljud ju mer gas desto mera läcka
kan låta som en gammal koster snipa...
Trevlig midsommar
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]