Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kylaren fungerar som den ska, utan det var vattenpumpen som var helt körd, propellern/impellern inne i den snurrade inte alls, så den är bytt mot en i metall istället för plast inne i den, som håller mycket bättre än orginal pumpen.

så nu står den hos mekaniker för att fixa ny kamrem och spännrulle etc, och tajma in bältet ordentligt också, så allt blir rätt, såg inte ut som den hade fått en ny kamrem alls, fanns ingen dokumentation om det och den såg rätt sliten ut, så var lika bra att få den bytt, sen ska allt rulla på ett tag till.
tethir skrev:kylaren fungerar som den ska, utan det var vattenpumpen som var helt körd, propellern/impellern inne i den snurrade inte alls, så den är bytt mot en i metall istället för plast inne i den, som håller mycket bättre än orginal pumpen.

så nu står den hos mekaniker för att fixa ny kamrem och spännrulle etc, och tajma in bältet ordentligt också, så allt blir rätt, såg inte ut som den hade fått en ny kamrem alls, fanns ingen dokumentation om det och den såg rätt sliten ut, så var lika bra att få den bytt, sen ska allt rulla på ett tag till.
Om du har Turbo så rekommenderar jag att göra en motorrening, Biltema har en renings olja som ränsar hela motorn, har
gjort detta och jag är helt förvånad en i dag så är den nya oljan helt ren och fin efter 20 mil körning, toppen.....
Åsa nisse :-)-)

(Räcker med en dunk 4.5liter, töm all olja även olje filter, låt rinna ut i 20min, sätt tillbaka det gamla olje filter, häll på olje räns, kör motor på tomgång i 12minuter, OBS:! varva inte motor och motor skall vara varm innan start av tömning av gammal olja, viktigt!)
andersbe skrev:
tethir skrev:kylaren fungerar som den ska, utan det var vattenpumpen som var helt körd, propellern/impellern inne i den snurrade inte alls, så den är bytt mot en i metall istället för plast inne i den, som håller mycket bättre än orginal pumpen.

Om du har Turbo så rekommenderar jag att göra en motorrening, Biltema har en renings olja som ränsar hela motorn, har
gjort detta och jag är helt förvånad en i dag så är den nya oljan helt ren och fin efter 20 mil körning, toppen.....
Åsa nisse :-)-)

(Räcker med en dunk 4.5liter, töm all olja även olje filter, låt rinna ut i 20min, sätt tillbaka det gamla olje filter, häll på olje räns, kör motor på tomgång i 12minuter, OBS:! varva inte motor och motor skall vara varm innan start av tömning av gammal olja, viktigt!)
är planer på att göra ett oljebyta med sån där olje rengöring så fort jag får tillbaka bilen, har ingen anning om när oljan byttes på bilen, den har dålig dokumentation bakåt.

Vissa säger att det även ska minska på ventilknackningar också.
Allt är hur din bil är i skick, men måste även varna för andra rensnings medel som exp. finns hos Mekonomen den tar för hårt på packningar,
det var en som fick blå rök efter rensning med detta medel, fräter på ventil packningarna, fick riva toppen och byta ventil-packningar.

Har testat Biltemas renings olja och funkar perfekt.
Om du skulle byta oljefälla så föreslår jag att spruta in 1Dl oljerensning i hålet till motorn som oljefällans nedersta hål är ansluten till motorn eller
alternativ tryckluft rensa.

Detta räcker en gång enligt min åsikt på en bil med 20000mil!

Häls
Åsa Nisse
Bilen gick tyvärr i graven, verkar som om det är dålig kompression i ena cylindern, så troligen har toppen vridit sig, och tillsammans med övriga fixanden på den, den behöver göras en del i framvagnen etc, så kommer det kosta mer än vad min plånbok tillåter, och vad det kommer smaka.
så den går nog vidare som en reservdelsbil istället för att fixas iordning, kommer nog satsa på en sen 855 eller v70 istället.
tethir skrev:Bilen gick tyvärr i graven, verkar som om det är dålig kompression i ena cylindern, så troligen har toppen vridit sig, och tillsammans med övriga fixanden på den, den behöver göras en del i framvagnen etc, så kommer det kosta mer än vad min plånbok tillåter, och vad det kommer smaka.
så den går nog vidare som en reservdelsbil istället för att fixas iordning, kommer nog satsa på en sen 855 eller v70 istället.

Gör man rätt med en kompressions mätare kan man få fram om det är kolvringar eller en ventil som är kass, man häller i lite olja i
tändstifthålet.

Kan bli jobbigt för en o-erfaren att riva toppen, behövs även specialverktyg etc.

Tråkigt att höra! :shock:
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]