Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, har haft ett mindre oljeläckage ett tag nu, det blev värre när jag bytte till helsyntet olja. Jag misstänker starkt att det är från tätningen från oljesumpen det läcker. Vad jag förstått finns där ingen packning utan någon snordyr flytande packning som skall rollas på. Nog om det det! Den där snordyra flytande packningen från volvo kommer jag aldrig sponsra dom med. Utan tanken är att ta ner oljetråget och täta med biltemas röda silikon.

Av egen erfarenhet tätar den utav h*lvete och håller bra länge.

Nu till frågan, är det besvärligt att ta ner oljesumpen? Bilen är ingen turbo eller nåt sånt, utan en 1.6i -00. Är det en lätt procedur utan att man behöver lossa och plocka ner halva framvagnen?
Användarvisningsbild
av andersbe
julisgranis skrev:Hej, har haft ett mindre oljeläckage ett tag nu, det blev värre när jag bytte till helsyntet olja. Jag misstänker starkt att det är från tätningen från oljesumpen det läcker. Vad jag förstått finns där ingen packning utan någon snordyr flytande packning som skall rollas på. Nog om det det! Den där snordyra flytande packningen från volvo kommer jag aldrig sponsra dom med. Utan tanken är att ta ner oljetråget och täta med biltemas röda silikon.

Av egen erfarenhet tätar den utav h*lvete och håller bra länge.

Nu till frågan, är det besvärligt att ta ner oljesumpen? Bilen är ingen turbo eller nåt sånt, utan en 1.6i -00. Är det en lätt procedur utan att man behöver lossa och plocka ner halva framvagnen?
Om oljefällan blir igen satt så blir det övertryck i motorn och till följd med att olja sipprar ut lite varstans.
På min v40 var den helt igensatt i botten på oljefällan, satte dit en ny, ett helsike att byta, insugningsgrenrör måste demonteras, mitt
tips när man ändå håller på är att byta ut slangen som går från olje påfyllningen(jämte) ner till oljefällan, den var igen koksad.
Tips är även in handla slangklämmor, packning i-grenrör, i förebyggande syfte byta ut vacuumslag som går från tryckregulator till insug den var det sprickor på.
Du får även demontera servopumpen för att komma åt kylslangarna, som bör pluggas, rinner ut kylvätska.
Häls
Åsa Nisse
motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]