Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Ihopräkning av kostnader:
Oj! Måste bara få gnälla av mig lite - Nedan är sista månadens kostander för bilen:
Vad köpt? Kostnad
Olja/Oljefilter 527 kr
Gasfjädrar, bakre lambdasond 550 kr
Selenoid 462 kr
Ljusknapp 327 kr
Arbete för att byta ovanstående 1000 kr
Bromsskivor, Bromsbelägg 871 kr
Arbete för att byta bromsskivor och bromsbelägg 500 kr
Kamaxeldrev och servicebok 2053 kr
Besiktning 1 390 kr
Besiktning 2 200 kr
Totalt (än så länge) 6880 kr
sen tillkommer:
Kamrem 433 kr
Att betala verkstad för byte (drev och kamrem) 13-1600 kr
Bromsrör, längsgående bak ?
Två däck ?
Ombesiktning 200 kr
I bästa fall……
av jeg46
Man brukar byta kamaxeltätningen - packboxen när du ändå tar loss VVTdrevet + ett plastlock måste du även köpa till på andra sidan kamxeln som du tar bort för verktyget som ska hålla kamaxlarna i rätt läge men du behöver knappast betala mer än 200 kr till för detta. Men oj vad du kostat på bilen håller verkligen med . Bakre lamdasond varför bytte du den? Var avgasvärdet galet på besiktningen?
av southnorrland
Plastlocket har jag fixat men inte kamaxeltätningen - packboxen. Får titta på det -tack för tipset! Har tid först nästa vecka för skruveriet....
Ja nu är jag less på den - hoppas verkligen det går till sig nu i och med vad som ska bytas(!).
Lambdan började bråka några veckor innan besiktningen (motorlampa+felkod) så jag bytte det i samma veva som oljan, filtret och selenoiden...
av southnorrland
AVSLUT: (tycker det är viktigt i frågetrådar). Den här tråden hänger också ihop med den här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=116731

Jaha hur slutade det här då?
Som jag tidigare skrivit så har jag nu bytt (kopplat till missljudet i motorn): Olja, Oljefilter, selenoid på/till VVTI-enheten/kamaxeldrevet. Detta var först tänkt som en "budgetlösning" då jag hört att det kan "gå till sig" om du gör just detta. MEN precis som många påpekade i ett redan tidigt skede så löser det inte problemet. Man måste tyvärr byta kamaxeldrevet vilket då alltså är samma sak som vvti-enheten.
Eftersom de redan var där och rev så byttes även kamremmen...
Kom nu från besiktningen (direkt från verkstaden) och alla felkoder är borta, så även missljudet. För er som undrar vad det kostar att lämna in (vi är nog många som inte kan skruva själv) så gick det på 1500kr att byta drevet och kamremmen (Arbetskostnad). Detta var på en autoexperten verkstad men utan kvitto om ni förstår vad jag menar.
Det var ju inte gratis någonstans - bara drevet kostade ju ca 2000kr. Men men... nu är det löst och nu ska bilen ut på BLOCKET.SE

Till er som svarat på mina dumma frågor - man tackar..

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]