Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Besiktning på tisdag och framvagnen klonkar på guppiga grusvägar..

Satte på nytt stag aka "hundben" vid vänster hjul i förrgår då detta saknades helt, tyvärr försvann inte klonket då, blev snarare värre, konstigt nog.

Borde jag ha beställt två hundben och bytt det högra också? Kan ett nytt fräscht hundben göra det gamla hundbenet sämre? Kan man se på hundbenet om det är dåligt på något sätt?

Annars är det väl krängningshämmarna/dess bussningar som kan vara slut? Hur ser jag det? Är det svårt att byta ut själv?

Antar att bilprovningen inte accepterar klonk i framvagnen?
Så länge allt sitter fast och inget glappar gör det inget om det klonkar, ljud i sig är inte trafikfarligt.

För övrigt brukar plåten bakom bakre sidodörren benämnas hundben, det du har bytt är ett kräningshämmarstag misstänker jag?

Varför inte bara besiktiga bilen och låta dom peka på om något är fel, så slipper du byta saker på chansning? Påpeka gärna att den klonkar så kanske de kan kika lite extra noga, om du vill få bukt med ljudet.
Är väl bara att åka in till " bilförstöringen" och låta dom kolla, brukar ju ofta visa sej i deras skakmaskin om nått är fel och sen ta smällen och åtgärd.
En så gammal bil behöver ju inte alltid gå genom en bes, själv så servar jag alltid med ny olja och filter innan bes och om jag inte vet om något annat fel så låter jag dom hitta det så blir dom nöjda och jag får åtgärda felet plus en ny bes, men det blir oftast billigare än att försöka få bilen felfri innan.
Om ljudet blev värre så är det nog det andra hundbenet eller bussningarna som är slut. Byt hundben först,kostar ju inte mycket. Är det bussningarna så brukar dom inte märka det vid besiktning.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]