Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaggeNo1
Har köpt kamrem idag, men jag förundras över att INGEN kunde säga exakt vilken jag skulle ha.

Jag har B4204T, och motornr. jag hittar lyder 1604129 (inget som man hittar på varken Mekokomen eller Biltemas hemsida).

Varken Mekonomen eller MECA kunde säga vilken rem jag skulle ha. Jag har en S40 2.0t -99 och det är tydligen en brytpunkt där om man ska ha 142 eller 148 taggar (skiljer på automatisk eller mekanisk spännrulle).

De "var säkra" på att det skulle vara 142, men lovade inget.
Jag köpte den och hoppas på att det är rätt.

Sen har jag ännu en fundering - måste man byta vattenpump också? Driver den remmen pumpen på denna modellen?
Den är köpt och kommer bytas, men vill ändå veta :)
klacken skrev:Vattenpumpen drivs av kamremmen och behöver inte bytas vid varje rembyte så beror på hur mycket din bil rullat. Byte vid 360000 km är ganska vanligt men många byter vid 240000
Ok!
Min har gått 17800km, hade du bytt iaf eller lämnat tillbaka?
rudarmy skrev:142 kugg för turbo fas1 med mekanisk remspännare
Tack, ska du ha! Då blev det rätt iaf.
klacken skrev:Antar det saknas en nolla på dina km men jag hade inte bytt men då du redan har köpt pump och byter den nu så behöver du ju inte byta nästa gång om du tänker ha bilen länge.
Oj, haha!
17800 mil ska det vara, ja.

Ja, det är väl kanske lika bra att byta om man ändå har det nerrivet.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]