Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om topplockspackningen läcker så finns ett större eller mindre läckage av avgaser (cylindertrycket) ut i kysystemet. Det brukar ge en massa olika symptom, beroende på hur stor läckan är. Spräckt kylare finns inom möjliga följder, men det är inte så vanlilgt. Ett ständigt övertryck när motorn är igång, men innan den är fullvarm, så att kylvätskan liksom rinner över hela tiden om man öppnar. Vätskan kan bli missfärgad (brunaktig), ogenomsynlig och löddrig och det kan lukta avgas. Däremot brukar det inte hända så mycket när man stängt av motorn, för då sker inget läckage ut i kylsystemet (inget cylindertryck). I ditt fall tror jag mer på nåt knas med locket till kylaren/expansionskärlet eller nån liten läcka i någon slang.
av Wooglepie
Aha, tack för all hjälp, det uppskattar jag verkligen.

Jag vart precis nere på byn igen.
Kollade vätskenivån innan jag körde iväg, då låg den på MAX, när jag kommit hem nu har den stigit upp till ~2cm över MAX. Men den kanske sjunker ner igen under natten som tidigare.

Kylvätskan vart förresten grön, under tidigare sinnesförvirring skrev jag blå.
Luktade även på vätskan men kände inget annat än den smak jag känt tidigare.

"knas med locket till kylaren/expansionskärlet", te.x att locket inte håller tätt?

Nu vet jag inte hur länge detta har pågått, men är det farligt att köra med detta nu när jag vet. Te.x kan trycket orsaka problem med vätskenivån blir för hög?

Mvh.
av rid54
En viss variation på nivån är oundviklig, eftersom kylvätskan utvidgas när den blir varm. Någon direkt risk med hög nivå kan jag inte komma på, så länge det finns luft i burken. Det som är viktigt att hålla ordning på är motortemperaturen! Får man väsentlig (in på rödmarkering) övertemperatur under körning bör man betrakta det som lite illavarslande.

Locket ska ju ventilera systemet, men det ska hålla igen så att ett visst tryck byggs upp; detta för att höja kokpunkten lite. Om inte systemet som helhet (inkl locket) är tätt kan man få en del underliga fenomen. Om du inte har vätskeförlust som syns som pölar under bilen, så är det nog i första hand locket som kan vara problemet. Det innehåller någon sorts ventil, så det är inte bara en kork, liksom.

Färgen på kylvätskan ger inte någon väsentlig information om vätskans egenskaper. Det man verkligen ska hålla reda på är om vätskan innehåller propylenglykol eller etylenglykol. Det sistnämnda är överlägset vanligast.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]