Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj

Har de senaste två veckorna haft problem med min kära v40. Den har inte gått mer än ca 14 000 mil och fungerat fint. Bytte tempgivare och termostat i somras, men i övrigt har den bara rullat.

För ca två veckor sedan märkte jag att bilen vid tomgång i korsningar ibland hänger kvar på 1500 varv och vägrar gå lägre, vilket mina öron reagerade på. Det är inte varje gång, men ca 1/3 av gångerna. Samtidigt reagerade jag på att motorn vid start (både ute i minusgrader och i varmgarage) går igång på låga varvtal ungefär varannan start. Det kan röra sig om 300 varv och svajigt klättrande uppåt 1000 RPM. Inga felkoder och inte en enda varningslampa har blinkat till. Lämnade in bilen på service i slutet på förra veckan och bad dom kika på problemet. De hittade ingenting. Bilen startade perfekt varje gång de startade den. Likaså lät de bilen stå en halvtimma och köra för att se om det hände då motorn var arbetstempererad. Ingenting.

Dagen efter verkstaden så startade motorn inte alls på första försöket. Motorn gick aldrig upp i några högre varvtal utan drevs bara av startmotorn för att sedan rulla ett par sekunder i samma hastighet och dö. På andra försöket startade den utan problem.

Har kikat runt väldigt mycket på nätet efter tips, men inget verkar passa. Speciellt inte att motorn fastnar vid 1500 varv och vägrar gå ned på tomgång i korsningar etc.

Vore ytterst tacksam med tips och förslag på vad det kan vara från er med erfarenhet :)

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]