Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minvolvorullarinte
Hej där! Jag är ny på detta forum och kan inte ett skvatt om bilar.
Min kära moders vrålåk startar inte.
Hon tog den till affären, gick finfint på vägen dit. Men när hon skulle starta den och åka hem igen så ville den inte ge med sig.
Så hon ringde naturligtvis mig som fick bogsera den vackra pärlan en mil i snö och mörker.

Nu till problemet: Slår man på tändningen så lyser allt som det ska, batteriet är fulladdat och allt är till synes som det ska, tills man vrider om nyckeln.
Då händer inte ett dugg. Inte ett ljud, inte minsta lilla knäppning eller missljud. Helt totalt knäpptyst, men instrumentpanelen och allt lyser fortfarande.
Den startar om man drar igång den med bogserlina. Men så kan man ju inte hålla på så fort man ska nånstans.

Så nu vänder jag mig till er, volvoälskare och medmänniskor.

Vad tror ni kan vara problemet?

Bilen i fråga är en Volvo S40 1.8l -99

MVH
Användarvisningsbild
av vetten
Du skriver att den startar om man drar igång den, låter ju inte direkt som tändningslåset, testa med en annan nyckel om du har, sen kan du ju testa med startkablar kan ju vara dålig jord eller sätt en startkabel mellan jorden på batteriet och chassit.
Kommer inte på nått mer nu men ja kan ju vara någon kabel som hoppat av, testa och återkom så får vi lite mer att utesluta.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Och alla säkringar fungerar va?

Bild
adult picture hosting

I mitt fall var den blåa säkringen trasig, den går till startmotorn och bensinpumpen så när jag vred på var det precis som du skrev allt lyser med inte ett dugg låter.

Den säkringen jag syftar på bilden är den som är fyrkantig och sitter i mitten på bilden, står 20ah på säkringen har ja för mig och den är antingen mörkblå eller ljusblå.

Fast min gick sönder för jag råkade kortsluta en tändspole med motorblocket så säkringen brann av, har dock alltid tyckt de säkringar var så dåliga man vet ju inte om de är trasiga, går inte se på dom MEN drar man av dom och skakar så hör man om det ligger nått där inne på lösen och då verkar det vara trasigt har jag lärt mig nu! :mrgreen:

Kolla den säkringen iallafall värt att utesluta, finns i så fall hos mekonomen butikerna.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]