Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Hej på er!
Tänkte be om lite hjälp (igen). Köpte en v40 i våras och det var så pass varmt ute då att jag aldrig brydde mig om att sätta in någon kupévärmare. Det finns alltså uttag installerat men jag skaffade inte själva k.värmaren.
Men NU börjar det bli kallt så jag köpte en kalix sladd (efter som det står kalix på anslutningssladden), kupevärmare och hade ju såklart tänkt att det skulle fungera utan bekymmer.
ICKE

Kupevärmaren fungerar i annat uttag men inte i bilen. Det kommer ström från stolpen (eftersom kupevärmaren fungerar bra om jag kopplar in den direkt i uttaget).

Det finns väl inte olika kalix sladdar?
Några tips på var börja?
Användarvisningsbild
av P210
Det finns ett par olika microkontakter - DEFA och Calix - de skiljer sig lite i formen, men polerna för strömmen sitter i samma positioner, har sett kablar som folk fått att passa i "fel" bil genom att tälja lite i plasten...

Kolla först att kabeln sitter ihop ordentligt hela vägen från intaget till bilen vidare in till kupén, brukar vara minst en T-skarv vid motorvärmarelementet.
Gör de det behöver du sedan en multimeter, först kollar du att anslutningskabeln är hel, ev koppla in den och mät om du har spänning i ändan.
Finns det mäter du vidare inne i kupén med anslutningskabeln kopplad till bilen.
av southnorrland
Tack för det! Körde förbi jobbet och slängde in deras (kalix) kabel och då funkade det så jag antar att sladden jag köpte på blocket var fakked... tack för svar!
av southnorrland
Tack för det! Körde förbi jobbet och slängde in deras (kalix) kabel och då funkade det så jag antar att sladden jag köpte på blocket var fakked... tack för svar!

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]