Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grummus
Hejsan. Första inlägget här och jag hoppas jag postar rätt.
Jag har sökt, men inte funnit, svaret på min fråga, så here goes... Först lite bakgrund.

Jag har en V40 från 1998 i gott skick (bara två tidigare ägare) och är nöjd med den. Min sambo, som har något sämre syn än mig, klagar över det dåliga ljuset när man har halvljus på. Jag använder de lampor som skall användas, enligt manualen. (H4 60/55W) - men som sagt, sambon är rent ut sagt rädd att köra i mörker för hon ser dåligt.

Det finns ju en uppsjö av starkare varianter och en lika stor uppsjö av problem som kan uppstå om man byter till något starkare än vad som egentligen skall sitta i. Men hur stora är riskerna att dessa problem faktiskt uppstår? Jag har ingen som helst tanke på att klämma i 130/90W - jag har inget behov att att lysa upp vägen som en rock-show. Min tanke var att bara uppgradera ett snäpp (dvs minsta möjliga uppgradering) för att få lite bättre ljus, men minimera risken att något går sönder.

Jag vet att folk har snackat om andra lösningar, som att dra sladdar hittan o dittan och sätta i reläer och en massa annat tekniskt mumbo-jumbo som jag inte begriper ett jota av eller har kompetens att göra, även OM jag förstod.

Så, åter igen, kort och koncist: att sätta i en starkare lampa (MINSTA möjliga uppgradering) - är det worth a try, eller är trasiga reflektorer ett garanterat resultat?

Om trasiga reflektorer är ett garanterat resultat, vad för andra lösningar finns? Och jag påminner... jag har teknisk kompetens som en retarderad höna. Och att köpa helt ny bil är tyvärr inte heller ett alternativ.
av julisgranis
Osram nightbreaker använder jag. Ger bra med ljus och du kan hålla dig inom lagen. Dock har de en förmåga att gå sönder rätt fort.
av grummus
julisgranis skrev:Osram nightbreaker använder jag. Ger bra med ljus och du kan hålla dig inom lagen. Dock har de en förmåga att gå sönder rätt fort.

Det vill säga samma styrka/effekt som SKA sitta i, fast ett speciellt märke som kanske är bättre än det billigaste Feltema har att erbjuda?

Vad är "ganska fort" i samhanget? Ett par veckor, ett par månader, ett par år?
Användarvisningsbild
av MartinS
Räkna med max ett år, om du kör 1500-2000mil.

/Martin
av julisgranis
Det är samma styrka som original (H4 60/55W). Jag brukar få byta någon lampa efter 1-1½ år. Visserligen har jag H7 så H4 borde hålla bättre. Kolla efter "version 2.0" de skall vara en vidareutveckling för att hålla längre. Fast eftersom de lyser så starkt går de fortare sönder än vanliga.
av benka1
Det finns även led till h7/h4 överlägset ljus enligt mig har det på min mtb 5000 lumen...Fast 80w på h4/h7
Läste på lite o det funkar ej till bil med vanliga reflektorer :(
Kör själv med xenonlook 4700k på halvljuset helt värdelösa,fast coolt med blåvitt ljus i stan men ej vid möte på E4:an..
av grummus
MartinS skrev:Räkna med max ett år, om du kör 1500-2000mil.

/Martin
Okey. Jag kör inte mycket alls, så det är nog ingen fara. Om jag får lägga ut 150 spänn per lampa en gång om året så gör det inget alls. Jag ska köpa dem idag. Tack så mycket för tipset. :D

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]