- tor 27 nov 2014, 20:37
#922484
:-DD
ed skrev:Okey, kylarvätskan jag använt nu heter "Carix Longlife Kylarvätska R-Glykol". Baserad på etylenglykol. Problem eller?Jag har ju tröskat runt i glykol och termostatträsket - finns inlägg i annan tråd - och tempnålen ska placera sig på "klockan tre" om allt är som det ska. Om du har en termostat för vinterbruk så öppnar den vid 92 grader. Följ råden om rätt sorts glykol så blir detta succé!!
För övrigt så plockade jag ur gamla termostaten idag och se på fan om den inte var trasig! Fjädern gått av..bytte ut den och fyllde på lite mer glykol. Temperaturnålen steg med lite varmkörning och efter 10 min så låg den på fjärde "strecket" nerifrån räknat på mätaren.
Någon som vet om detta är normen? Mätare har ju 9 streck + 2 röda streck högst upp. Nu låg alltså min nål på 4e strecket nerifrån efter 10 min tomgångs-varmkörning. Känns godkänt eller?
Borde stiga upp till streck nr 5 vid långkörning? AC blåste på bra med varmluft i kupén också så det känns ganska bra :)
:-DD