Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
ed skrev:Okey, kylarvätskan jag använt nu heter "Carix Longlife Kylarvätska R-Glykol". Baserad på etylenglykol. Problem eller?

För övrigt så plockade jag ur gamla termostaten idag och se på fan om den inte var trasig! Fjädern gått av..bytte ut den och fyllde på lite mer glykol. Temperaturnålen steg med lite varmkörning och efter 10 min så låg den på fjärde "strecket" nerifrån räknat på mätaren.

Någon som vet om detta är normen? Mätare har ju 9 streck + 2 röda streck högst upp. Nu låg alltså min nål på 4e strecket nerifrån efter 10 min tomgångs-varmkörning. Känns godkänt eller?
Borde stiga upp till streck nr 5 vid långkörning? AC blåste på bra med varmluft i kupén också så det känns ganska bra :)
Jag har ju tröskat runt i glykol och termostatträsket - finns inlägg i annan tråd - och tempnålen ska placera sig på "klockan tre" om allt är som det ska. Om du har en termostat för vinterbruk så öppnar den vid 92 grader. Följ råden om rätt sorts glykol så blir detta succé!!
:-DD
av rid54
1. Hitta läckan + åtgärda
2. Töm systemet och fyll på lämplig kylvätska

Tömning görs ju olika på olika motorer, man kan lossa undre kylarslangen från kylaren och sedan borde väl motorblocket ha en kran. Troligen måste du börja fyllandet direkt i kylaren. När det inte går i mer, kör på tomgång och var redo att pytsa i när det sjunker (full värme på!). Blanda 50+50 i förväg. När de verkar fullt, sätt på kylarlocket fyll expansionskärlet, stoppa motorn. Efterfyll i E-kärlet vid behov. Nån som kan just din motor kanske har en bättre metod, gör då som de säger.
Sedan blandar du 50/50. Då får du lägst fryspunkt. Glykol fryser vid cirka -13, det är först när den blandas som fryspunkten sjunker. Så om du har mer glykol får du högre fryspunkt. Ett bra tips är att köpa en dunk batterivatten och blanda med istället för kranvatten, så slipper du kloridbeläggningar som sätter igen kylkanalerna.
av Rådlös
Tempmätarna i instrumentpanelen är inga precisionsinstrument. Vill man veta mer exakt så skaffar man en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000

Det finns dyrare med lasersikte, men denna fungerar bra. Man börjar mäta med motorn kall. Sedan gör man ett antal mätningar medan man varmkör motorn och noterar på instrumentpanelens skala var nålen står vid en viss temperatur. "Vid 55° står nålen vid det strecket och vid 70° står den vid nästa streck osv...." Man har också med sig papper och penna för att skriva upp värdena så att man får en tabell eller t.o.m kan rita en mätkurva.
Men mät på samma ställe hela tiden. Förslagsvis nära termostathuset på topplocket, men inte efter termostaten. Där blir ju inte varmt förrän termostaten har öppnat.

Termometern går att använda till annat också. T.ex att jaga tjuvdrag i dörrar och fönster nu inför vintern. Fungerar även som febertermometer. Mät i örat, som sjukvården gör.
av svda
Jag hade en del trassel med nivån i expansionskärlet på min V40 -00 1,8 och använde då med framgång en
Bluetooth OBD2 läsare baserad på ett ELM 327 chip + gratisversionen av Torque appen på min Andriod lur.
Det går enkelt att i realtid visa t.ex. motortemp mätt med givaren till motorstyrningen och en massa annat, t.ex. läsa felkoder, så slipper man krångel vid besiktningen.

Finns på Kjelle 250 kr, men billigare på nätet, runt 150 kr.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]