Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Och toppackningen var trasig, såg vi idag. Rostfärgat vatten i cylindrarna...
Ska bli spännande och se om vi får ihop den igen!
Nån som vet var man kan hitta två långa bultar med gängor som passar i tändstiftshålen? Tänkte göra som Haynes föreslår, två enkla plattjärn att pressa ner övre halvan av toppen med när den ska på igen.
Det kan ha varit jag som missat att läsa allt i boken :oops:
-Den mekaniska kamremsspännaren beskrivs också. Och vi gjorde ett misslyckat startförsök i förra veckan, efter det upptäckte vi att kamremmen var slapp :shock:
Vi tyckte att vi gjort allt rätt med spännaren, vvi följde i alla fall boken slaviskt: Sex mm insex i spännaren och skruva moturs tills visaren går upp till mitten, skruva åt centrumskruven.
Nu har vi tagit loss spännaren och gjort om proceduren, men vi vågar inte försöka starta igen..

Remmen hoppade inte över vid startförsöket, markeringarna stämde efter återmonteringen av spännaren, men nog tycker jag att motorn borde ha hoppat igång och gått dåligt i alla fall?

Finns det fler varianter av spännrullar till kamremmen? Eller borde det funka nu..? Händer samma sak igen så får vi försöka med en ny spännare antar jag.

Tack på förhand!

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]