Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
Hej alla!

Undrar efter som jag har nu en v40T3 och vad som gäller när man bytar sensorer/givare på motorn,
måste man göra något speciellt om man exp. bytar TPS:en.
till exp. nolla databoxen genom ta bort batteri polen så att den inte går på gammal data,
såg även att TPS:en inte är inställnings bar, på vissa motorer kan man ändra TPS:en lite för att
komma så nära 0,45v och inte ligga över 0,5volt.

Sen har jag en fråga till angående Automatlådan på en 2000 års modell,
olje nivån var ligger den, öppna pluggen och det ska rina ut = rätt nivå, varm motor.

Byta oljefilter är det något, tips för detta är välkommet.

Andra viktiga tips är hjärtligt välkommet, ny på denna kärra, trevlig bil att köra!cool
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför ska du byta TPS?
VET du att det är fel på den? Eller tror du att det fel på den?
Ställer denna fråga i all välmening då jag sett många trådar förr där folk bytt på grund av dom fått felkoder på den för att den sägs ge för högt värde, då det i själva verket är något annat som gör att det faktiskt Är för högt tryck, och det enda "felet" givaren då är skyldig till är att upptäcka själva symptomet så att säga.
Hur som haver behöver du inte göra något speciellt vid ett byte.

Oljefiltret är lätt att byta.
Det sitter insatsfilter på dessa motorer, vilket innebär att det sitter ett löst filter i en plastkopp. Finns en verktyg på tex biltema som man sätter sitt vanliga spärrskaft på och på så vis kan man ta bort koppen.
Viktigt att tänka på är att smörja in o-ringen (som ska följa med nya filtret och sätta fast på koppen.
Koppen ska inte dras för kung och fosterland, utan ska läggas in till och dras lite lätt.
Användarvisningsbild
av andersbe
Det var en allmän fråga för man har råkat ut för att TPS:en kan ställa till mera en vad man kan få fram felkoder så
pendlande tomgång, dåligt gen svar vid låga varv med andra ord är den sliten även om mäter resistansen på
den, min erfarenhet är att den är mycket känslig för att ge rätt signal till data boxen.
Med att tomgången pendlar upp och ner, tror att det är tomgångsmotorn som det är fel på, icke sa nicke.

Sen är det det här med att nolla data boxen så att den inte går på gammal inlärd data, gamla sensorn/givare, hur gör man ?

Jag menade olje filter i automatlådan...
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:Tror det bara är volvia/bilbolaget som kan nolla datorn,går ej att ta bort felkoder genom att dra batteri plus iaf...
Någon testat fcr volvo felkodläsare om den funkar fullt ut?
Användarvisningsbild
av andersbe
andy78 skrev:Databoxen är adaptiv, byter du en del som är trasig på en hel så får du in rätt värden.
Är du säker på att du inte har en luftläcka?
Luft läcka uppträder som mer konstant ökning, elektrisk fel värde gör att datorn försöker kompensera med dom andra givares värden
som resultat att det blir pendlande tomgång, TPS:en blir sliten med tiden och helst vid låg farts delen på givaren som ger en annan volt
mot vad det ska vara, exp. normal 0,45v men ger 0,6v - 0,35v och ej konstant volt.(Samma som på en radio/stereo som om du försöker
ändra volymen på med att du får en hoppande volym ökning och inte en mjuk volymökning)

Det pratas att släcka felkoder för att det inte ska påverka en ny ändring av systemet om man då bytar till en ny givare borde saken
vara likvärdigt så att styrboxen kan lära sig dom nya värdena!, nya data boxar funkar anorlunda i dag?
av andy78
andersbe skrev:
andy78 skrev:Databoxen är adaptiv, byter du en del som är trasig på en hel så får du in rätt värden.
Är du säker på att du inte har en luftläcka?
Luft läcka uppträder som mer konstant ökning, elektrisk fel värde gör att datorn försöker kompensera med dom andra givares värden
som resultat att det blir pendlande tomgång, TPS:en blir sliten med tiden och helst vid låg farts delen på givaren som ger en annan volt
mot vad det ska vara, exp. normal 0,45v men ger 0,6v - 0,35v och ej konstant volt.(Samma som på en radio/stereo som om du försöker
ändra volymen på med att du får en hoppande volym ökning och inte en mjuk volymökning)

Det pratas att släcka felkoder för att det inte ska påverka en ny ändring av systemet om man då bytar till en ny givare borde saken
vara likvärdigt så att styrboxen kan lära sig dom nya värdena!, nya data boxar funkar anorlunda i dag?
Konstant ökning, du menar att den skulle höja varvet och lägga sig där?
Har du kollat felkoder?

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]