Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, har som många andra här inne haft problem med att centrallåsmotorn slirar/låser/öppnar inte någon dörr. Har blivit att jag fått köpa från skroten för 400-600kr st.

Så igår öppnade jag upp en en "trasig" centrallåsmotor och efter lika "reverse engineering" så insåg jag hur fruktansvärt simpelt och lätt det är att laga dom själv, helt utan någon som helst extra kostnad. Det är en liten ringfjäder som behövs spännas lite med en tång för den har har blivit slapp med tiden.

Om intresse finns kan jag eventuellt lägga upp lite bilder och mer ingående beskrivning på hur man går tillväga.
Användarvisningsbild
av vetten
På "forumbilder.se" Kan du ladda upp bilder som du sen kopierar bildadressen från och klistrar in här så ska det funka.
av julisgranis
Så, nu har jag lyckats ladda upp en bild. Tyvärr är "motorn" ihopsatt igen, fast jag tror inte det är nödvändigt att ta isär allt som jag gjorde. Behövs det göra det så börja med att plocka ut elmotorerna och sedan börja från höger med kuggarna där. Det är inte speciellt svårt

http://forumbilder.se/DEKS1/cntlmotor

På den bilden har jag gjort en pil som visar fjädern som är boven i dramat. När "piggarna" går till sitt ändläge skall fjärdern nypa fast så två halvmånar inuti skall expandera. För att få det att fungera igen så ta en näbbtång och dra ut den markerade cirkelfjädern. Sedan pressar du ihop den litegrann med näbbtången och sätter på den. Kolla så att den nyper fast när du snurrar på dreven och piggarna tar emot på ändläget. Nyper den fast och stången rör sig fungerar den igen.

För att ta lossa skalet på centrallåsmotorn använde jag kniv och platt skruvmejsel. Börja nedifrån, den kommer antagligen spricka lite längst upp men det gör inget. Sedan när allt är klart används lim/silikon etc. för att få den tätt igen.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]