Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#370921
Har ordnat alltsammans nu! Fungerar galant!
Ställde in ljuset någorlunda i "trevlig höjd" med ögonmått.
Det var lite trixigt att få av alltsammans samt förstå sig på lite om inställningarna när allt väl satt på plats.

I stöket passade jag på att dra ut torkarmotorerna och torkarbladen till strålkastarna samt kapa spolarslangen dit. Satte täckbrickor och kromade de där "fickorna" som torkararmarna satt i. Så nu känns bilen äntligen BRA igen för en gångs skull!

TACK för all hjälp!
#901284
Fick också byta justeringsskruven på båda lamporna, den yttersta justeringsskruven på båda. Den svarta höljet med kuggarna hade torkat o spruckit med åren.

Jag stod nere i garaget och trodde de var stört omöjligt att få ut strålkastarna utan att lossa fronten.
TIPS (Om man lossar strålkastarna utan att ta bort skruvarna till fronten):
Man måste DRA fronten utåt samtidigt som man lirkar ut strålkastarna.


Reservdel
Volvo artikelnr: 30623987
202,50kr/st på Bilia

Verktyg:
*Skruvmejsel eller stjärnmejsel
*Liten spärrnyckel med förlängare 10mm eller 10mm lednyckel

Arbetsgång
1. Lossa blinker
2. Lossa alla elkablar till strålkastare 3st: elkabel till ställmotorn, parkeringslampan, strålkastarna.
3. Lossa 4st 10mm skruvar till strålkastarna
4: Dra strålkastaren utåt, så de främre skruvarna blir fria + samtidigt som du drar fronten utåt.
5. Frigör strålkastarna från dom 2 skruvarna som sitter på sidan. Se till att främre torkarbladen är utvikta
6. Tryck ned fronten lite så strålkastarna undre sida går fri från fronten samtidigt som du lirkar ut strålkastaren.
7. Ta med strålkastarna hem
8. Jag lossade även ställmotorn för att inte skada den under renoveringen vred den 1/8 varv o drog ut.
9. Lossa clipsen till glaset
10. Kulskruven är tydligen bara o dra ut om den svarta delen är trasig. Annars går man vrida 1/8 varv o sedan bara dra ut med kraft.
11. Byt ut delarna, o tryck tillbaks sakerna så alla 3 kullederna hamnar i position.
12. Montera tillbaks allting
13. Åk till en verkstad o gör en ljusinställning (300kr) (mina ljus lyste åt h****** fel. Ena lyste långt ned i marken åt sidan osv, kändes inte värt o justera själv på måfå sådär 5 gånger innan det ens blir någorlunda bra, samtidigt som man ev bländar alla andra medtrafikanter).
14. Var nöjd :-)-) :D

Övrigt:
*Man måste lossa på clipsen till glaset då man måste hålla emot reflektorn när man trycker dit kullederna
*Packningen var i fint skick trots att den är 16år gammal.
*Varken lacken på fronten eller själva fronten blev det minsta skadad trots att jag inte lossade fronten.



Denna video hjälpte mig:


En till video


Engelsk guide:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=104675

Placering av frontens skruvar ifall du vill ta loss fronten:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 8#p2984478
#901424
Oj, det var längesen man hade S40, men perfekt förklaring/instruktion, Ping84! All kunskap som kan fyllas på i det här forumet är ju bara bra kunskap, oavsett hur gammal tråden än var. Alltid kommer det någon efter oss och googlar i desperation... :P
#901486
Instämmer, klockrent att ni skrivit upp allt, kan nämligen tänka mig att min omslipning på plats av lyktorna kanske inte går igenom besiktning trots allt. Då får jag byta ut plasten helt enkelt.

Går det att få bort Vänster fram vid batteriet utan att lossa kofongaren också? Eller är det inga problem att få loss kofongarn ändå? Finns ju en hel del sletna skruvar på en 98 :lol:
#901831
För att lossa spoilern V40 - 00, behövs kara lossa några mindre skruvar i hjulhuset samt två bultar som sitter åtkommliga genom hål i en längsgående förstärkning. Detta är räknat per sida. Skruvarna i förstärkningarna sitter 10 - 20 cm in från fronten. Det tog ett tag innan jag hittade dessa i tron att spolern var bultad i något tvärgående nära spoilerns nederkant. Skruvarna i hjulhusen kan rosta fast, men knappast de i de längsgående förstärkningarna.

Tar 10 - 15 min att lossa spoilern

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]