Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyss köpt en v40 med 2,0T motorn årm 99 där tomgången är kass/ingen tomgång alls när motorn är kall. Extra illa är det när net är kallare ute ( tex på morronen ). mMan måste gasa till 3-4 gånger innan tomgången börjar fungera igen. Allt fungerar hur bra som helst när motorn är varm.
Har tagit loss tomgångsmotorn och rengjort och smörjt upp den men märkte ingen skillnad. Jag har också bytat termostat för att tempmätaren aldrig kom upp i 90 grader.

Någon som kan tänka sig att hjälpa mig med detta problem ? tacksam för all hjälp :)
denkan skrev:Har nyss köpt en v40 med 2,0T motorn årm 99 där tomgången är kass/ingen tomgång alls när motorn är kall. Extra illa är det när net är kallare ute ( tex på morronen ). mMan måste gasa till 3-4 gånger innan tomgången börjar fungera igen. Allt fungerar hur bra som helst när motorn är varm.
Har tagit loss tomgångsmotorn och rengjort och smörjt upp den men märkte ingen skillnad. Jag har också bytat termostat för att tempmätaren aldrig kom upp i 90 grader.

Någon som kan tänka sig att hjälpa mig med detta problem ? tacksam för all hjälp :)
Tempgivaren? Ska väl känna när motorn är kall och ge choke.

btw. hur många grader låg han på vid landsvägskörning? Och bytet löste problemet? :)
denkan skrev:Ja nu när ja bytat termostat så går den upp i ca 90 grader men problemet med att starta när den e kall är fortfarande kvar.
Tempmätaren fungerar normalt men den är kanske inte kopplad på samma givare som motorns givare eller ?
Jopp det är det,fast om det är fel på tempgivaren så startar den ej ändå pga ecun får fel information,hjälper ej termostat byte....
Borde vara temgivaren ,styrenheten har den som mätvärde kall mer bensin ovice versa..
Går ju att ohm mäta tempgivaren kall runt 2,5 k/ohm varm 2-300 ohm inte helt säker men nåt åt det hållet-
om det är minus gradertyp, annars lägre beroende på temp ute....

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]