- mån 08 sep 2014, 13:26
#896867
Hej Volvokännare!
För någon vecka sedan började hela bilen skaka när den kördes i 90 km/h och hastigheter däröver. Styrningen kändes däremot normal och inga vibrationer kändes i ratten. Ingen skillnad när man använde bromsen, vibrationerna fortsatte.
Gissade att det var något hjulrelaterat och testade idag att skifta plats på hjulen. Har nu konstaterat att det hjul som förr satt höger bak och numera höger fram plötsligt blivit EXTREMT obalanserat alternativ ovalt. Detta eftersom skakningarna finns kvar med den skillnad att bilen nu tydligt drar åt höger. Inte bara vid broms utan även vid vanlig körning i lägre hastigheter.
Däcken är fyra år gamla Nokian i3 och har 5 mm mönsterdjup. Samtliga zinkvikter sitter kvar och inget däck har synliga skador. Vad jag vet har varken jag eller hustrun kört på något, och dessutom satt ju däcket bak när vibrationerna började och bakdäcken brukar ju vara hyfsat förskonade de värsta smällarna. Fälgarna (original aluminium) ser också OK ut rent okulärt.
Vad kan ha hänt och vad kan göras? Kan en däckfirma lyckas balansera upp eländet trots att det skakar så pass mycket? (Har haft hyrbilar med verkliga bulor på däcksidorna men dessa har inte vibrarat alls). Eller är det ny fälg + däck som gäller? ??:-/
För någon vecka sedan började hela bilen skaka när den kördes i 90 km/h och hastigheter däröver. Styrningen kändes däremot normal och inga vibrationer kändes i ratten. Ingen skillnad när man använde bromsen, vibrationerna fortsatte.
Gissade att det var något hjulrelaterat och testade idag att skifta plats på hjulen. Har nu konstaterat att det hjul som förr satt höger bak och numera höger fram plötsligt blivit EXTREMT obalanserat alternativ ovalt. Detta eftersom skakningarna finns kvar med den skillnad att bilen nu tydligt drar åt höger. Inte bara vid broms utan även vid vanlig körning i lägre hastigheter.
Däcken är fyra år gamla Nokian i3 och har 5 mm mönsterdjup. Samtliga zinkvikter sitter kvar och inget däck har synliga skador. Vad jag vet har varken jag eller hustrun kört på något, och dessutom satt ju däcket bak när vibrationerna började och bakdäcken brukar ju vara hyfsat förskonade de värsta smällarna. Fälgarna (original aluminium) ser också OK ut rent okulärt.
Vad kan ha hänt och vad kan göras? Kan en däckfirma lyckas balansera upp eländet trots att det skakar så pass mycket? (Har haft hyrbilar med verkliga bulor på däcksidorna men dessa har inte vibrarat alls). Eller är det ny fälg + däck som gäller? ??:-/
Kör 945 ltt -97, Saab 9-3 Sportcombi -07, Triumph Spitfire MkIII -67, Honda CB650 -80, Suzuki CP80 -92, Vespa PX177 -83, Fjordling 17 HT -67