Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Felet brukar bli större ju fortare man kör. Som sagts tidigare så ska mätaren visa lite för mycket justa för att kompensera för olika däckstorlekar etc. Den får absolut inte visa för lite, för det resulterar ju i att du kommer köra för fort... Kolla mot en GPS, det är nog det bästa.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo och är rullomkretsen 1,1% större så borde väl också hastighetsmätaren visa 1,1% mindre än tidigare om jag tänker rätt.
av mattiasg
original på fas1 -98 var i alla fall 195/55 15 på 2.0. vet dock inte hur det var med T4an. Den kom väl med mariekex-fälgarna som standard (16")

tror att kravet från myndigheterna bara gäller att mätaren inte visar för lite. En annan anledning för tillverkare att låta mätaren visa för mycket är ju att den upplevda bränsleförbrukningen blir mindre om mätaren visar för mycket...
av pero02
Min hastighetsmätare i bilen visar exakt efter gps. Däremot visar trippmäteren ca 6% för lite. Är helt säker på att det beror på att jag inte har orginalstorlek på däcken. Kör nu med 185/65-15 mot 195/55-15 som är orginal. Enligt http://www.shrek.se/omvandlare.htm blir rullomkretsen 4,1% större på mina 185 däck.

/Per

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]