Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag tänkte ge mig på att byta ett framhjulslager i helgen. Jag har svets och en 5tons press så det borde inte vara några problem i praktiken, men det som oroar mig lite är den märkliga formen på spindeln, det kanske blir svårt att hitta några vettiga mothåll för att få den rak och stabil i pressen. Några tips och ideer från er som bytt ett framlager?

2.0T-03

/Martin
av rudarmy
inga konstigheter, ha ordentlig krafthylsa. om du ej har tillgång till mutterknackare, så ha ett låångt förlängningsrör isf..
se till att du får med ny låsring( på biltemas finns det ej med i kittet..)
annars är det rätt basic
lycka till
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det för axelmuttern du menar eller? Den hade jag tänkt köra bort med knackaren, har inte sett den som något problem. Det meckigaste verkar vara att fixa mothåll för spindeln i pressen tycker jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Tips på hur man får bort den fastrostade låsringen? Jag har kört fast lite..
av benka1
Rostlösare på.. flera gånger sen knack försiktigt i hålen på låsringen-annars bara gas som funkar om den sitter förjävligt hårt..
Användarvisningsbild
av MartinS
Har testat rostlösare hela dan, utan framgång. Får väl köra på med gas i morgon, skall man försöka slå bort den medans den är varm?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fick loss ringen till slut, mycket bankande och bändande så gick det. Men det tog stopp när lagret skulle ur, fick inte till det med min 5tons press. Lämnade in spindeln på verkstaden och fick lagret ur och ipressat för 600 spänn, känns helt ok. Nu går bilen igen, och är tyst:)

/Martin

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]