- sön 03 aug 2014, 22:57
#885646
Hej,
Införskaffade mig en S40 för inte så längesedan, en 2.0, 2001 - FAS2. Med en M56 växellåda vad jag kan urskilja och läsa mig till, dock vet jag inte om det är M56L eller M56H då den verkar finnas i bägge varianter?
Mina frågor är följande;
1. När jag vred igång kupéfläkten på max för ett par dagar sedan så lät det som om ett löv satt fast någonstans, lossnade och sedan fastnade igen. Det kommer luft från kupéfläkten men det låter som om något brummar eller sitter fast, hur kan jag öppna upp och gå igenom den kanalen? Vart börjar jag?
2. ACn slutade helt plötlisgt att kyla, kanske hör ihop med ovan? Säkringen är hel och kupéfilter såg ut som nytt när jag tittade på det häromdagen, dock vart det en slags grön vätska som höll fast den här skumgummitbiten eller vad det är som sitter mellan kupéfilter och plastgrejen som håller det på plats.
När jag sätter på ACn stillastående så låter det lite lite grann, som en pump eller något. Dock försvinner detta när jag kommer upp i runt 1200-1300 RPM. Kanske är normalt?
3. Köpte mig en ELM327 felkodsläsare med bluetooth, kopplade in denna och såg att jag har felkod P0303. Misständning, tredje cylindern. Har dock ingen motorlampa som lyser så det kanske kan bero på följande;
Ska jag gasa iväg från stillastånde och inte gasar upp varvtalet så sjunker varvtalet ner och bilen börjar hacka för att nästan dö, detta händer inte ofta längre men det hände när jag var nybliven S40 förare. När detta händer så tänds motorlampan i något halvsekund för att sedan släckas, kan felkoden helt enkelt finnas kvar i ECUn sen dess, utan att det behöver vara fel på motorn?
All hjälp tas tacksamt emot!
Mvh.
Införskaffade mig en S40 för inte så längesedan, en 2.0, 2001 - FAS2. Med en M56 växellåda vad jag kan urskilja och läsa mig till, dock vet jag inte om det är M56L eller M56H då den verkar finnas i bägge varianter?
Mina frågor är följande;
1. När jag vred igång kupéfläkten på max för ett par dagar sedan så lät det som om ett löv satt fast någonstans, lossnade och sedan fastnade igen. Det kommer luft från kupéfläkten men det låter som om något brummar eller sitter fast, hur kan jag öppna upp och gå igenom den kanalen? Vart börjar jag?
2. ACn slutade helt plötlisgt att kyla, kanske hör ihop med ovan? Säkringen är hel och kupéfilter såg ut som nytt när jag tittade på det häromdagen, dock vart det en slags grön vätska som höll fast den här skumgummitbiten eller vad det är som sitter mellan kupéfilter och plastgrejen som håller det på plats.
När jag sätter på ACn stillastående så låter det lite lite grann, som en pump eller något. Dock försvinner detta när jag kommer upp i runt 1200-1300 RPM. Kanske är normalt?
3. Köpte mig en ELM327 felkodsläsare med bluetooth, kopplade in denna och såg att jag har felkod P0303. Misständning, tredje cylindern. Har dock ingen motorlampa som lyser så det kanske kan bero på följande;
Ska jag gasa iväg från stillastånde och inte gasar upp varvtalet så sjunker varvtalet ner och bilen börjar hacka för att nästan dö, detta händer inte ofta längre men det hände när jag var nybliven S40 förare. När detta händer så tänds motorlampan i något halvsekund för att sedan släckas, kan felkoden helt enkelt finnas kvar i ECUn sen dess, utan att det behöver vara fel på motorn?
All hjälp tas tacksamt emot!
Mvh.