Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Införskaffade mig en S40 för inte så längesedan, en 2.0, 2001 - FAS2. Med en M56 växellåda vad jag kan urskilja och läsa mig till, dock vet jag inte om det är M56L eller M56H då den verkar finnas i bägge varianter?

Mina frågor är följande;

1. När jag vred igång kupéfläkten på max för ett par dagar sedan så lät det som om ett löv satt fast någonstans, lossnade och sedan fastnade igen. Det kommer luft från kupéfläkten men det låter som om något brummar eller sitter fast, hur kan jag öppna upp och gå igenom den kanalen? Vart börjar jag?

2. ACn slutade helt plötlisgt att kyla, kanske hör ihop med ovan? Säkringen är hel och kupéfilter såg ut som nytt när jag tittade på det häromdagen, dock vart det en slags grön vätska som höll fast den här skumgummitbiten eller vad det är som sitter mellan kupéfilter och plastgrejen som håller det på plats.

När jag sätter på ACn stillastående så låter det lite lite grann, som en pump eller något. Dock försvinner detta när jag kommer upp i runt 1200-1300 RPM. Kanske är normalt?

3. Köpte mig en ELM327 felkodsläsare med bluetooth, kopplade in denna och såg att jag har felkod P0303. Misständning, tredje cylindern. Har dock ingen motorlampa som lyser så det kanske kan bero på följande;

Ska jag gasa iväg från stillastånde och inte gasar upp varvtalet så sjunker varvtalet ner och bilen börjar hacka för att nästan dö, detta händer inte ofta längre men det hände när jag var nybliven S40 förare. När detta händer så tänds motorlampan i något halvsekund för att sedan släckas, kan felkoden helt enkelt finnas kvar i ECUn sen dess, utan att det behöver vara fel på motorn?

All hjälp tas tacksamt emot!
Mvh.
Wooglepie skrev:
1. När jag vred igång kupéfläkten på max för ett par dagar sedan så lät det som om ett löv satt fast någonstans, lossnade och sedan fastnade igen. Det kommer luft från kupéfläkten men det låter som om något brummar eller sitter fast, hur kan jag öppna upp och gå igenom den kanalen? Vart börjar jag?
Jag hade börjat med kupefiltret. Det sitter under hanskfacket. kanske har det fastnat saker där som du kan lirka ut med fingrarna?

Hjälper det inte hade jag plockat loss fläkten och kollat den. i fläkten på min v40 låg det ett par löv och skramlade runt. Den sitter längst till höger innanför hanskfacket, man kommer åt den underifrån. Jag minns inte hur mycket man måste ta bort, men det kan man säkert leta fram i haynes-boken. Man får plocka bort minst panelerna/sparkskydden där under hanskfacket, och kanske nån el-box till höger om fläktpaketet, därefter kan man nog plocka loss muttrarna/skruven som håller fast det och lirka ut det.

Wooglepie skrev:
2. ACn slutade helt plötlisgt att kyla, kanske hör ihop med ovan? Säkringen är hel och kupéfilter såg ut som nytt när jag tittade på det häromdagen, dock vart det en slags grön vätska som höll fast den här skumgummitbiten eller vad det är som sitter mellan kupéfilter och plastgrejen som håller det på plats.

När jag sätter på ACn stillastående så låter det lite lite grann, som en pump eller något. Dock försvinner detta när jag kommer upp i runt 1200-1300 RPM. Kanske är normalt?
Om AC/ECC kan jag inte särskilt mycket, men några frågor som kanske kan göra det lättare för någon som kan:
Lyser AC-lampan fortfarande grönt i ECC-panelen, eller står den fast i rött läge trots att du trycker "on" ?
Drar solenoiden så kompressorn snurrar ordentligt så det inte bara är en frisnurrande remskiva?
Tackar så mycket för svar! Beklagar dock mitt sena bemötande.

Jag hade loss kupéfiltret och tittade runt där det sitter, kunde inte hitta något. Skall öppna upp igen och ta en nogrannare titt. Dock såg att jag längst ner på själva kupéfiltet och på plastbiten som håller filtret på plats så fanns det någon slags grön vätska, såg väldigt radioaktiv och klibbig ut.

"Drar solenoiden så kompressorn snurrar ordentligt så det inte bara är en frisnurrande remskiva?"
- Hur/Var ser jag om solenoiden drar?

AC knappen lyser grönt när jag trycker på knappen, dock har den börjat lysa på heltid när vridknappen för luftflöde vrids rakt upp till läget där luften strömmar mot framrutan, d.v.s det läget som visas här (mitt knappen);

Bild

AC knappen förblir grön fram tills jag vridit om knappen till ett annat läge.
I övriga lägen går det starta och stänga ACn utan problem.

Mvh.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]