Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#888255
Vanlig etylenglykol duger gott.
Det finns i princip två glykolsorter, etylenglykol, som är relativt billig, men mycket giftig. Tänk på var du kasserar den gamla. Helst i kommunens uppsamlingsställen.
Sedan finns det propylenglykol, som är dyrare men anses mer miljövänlig. Den är dock ingen hälsodryck.
Man tror allmänt att det är en färgkod för dessa olika glykoler. Men det är helt fel. Glykoler kan ha vilken färg som helst. Det är tillverkaren som tillsätter färgen efter eget tycke. Ren glykol är för övrigt färglös.
Man skall inte blanda dom här två. Dom fungerar visserligen som frostskydd i blandat tillstånd, men det blir en brun och slammig sörja. Ryktesvis har det sagts att det kan bildas klumpar också. Om dom är blandade kan man inte läsa av lägsta fryspunkt med något instrument.
Så köp etylenglykol, det står på förpackningen vilken sort det är. Bry dig inte om färgen, för det ger ingen vägledning om vilken sort det är. Skriv upp vilken sort du har hällt i och datum när du gjorde det. Både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar att kylarvätskan skall bytas vart annat år. Det är inte många bilägare som tar notis om detta, men det står så i instruktionsboken.
Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan korrosionsskyddet. Det håller bara i två år.
#888276
Rådlös skrev:Vanlig etylenglykol duger gott.
Det finns i princip två glykolsorter, etylenglykol, som är relativt billig, men mycket giftig. Tänk på var du kasserar den gamla. Helst i kommunens uppsamlingsställen.
Sedan finns det propylenglykol, som är dyrare men anses mer miljövänlig. Den är dock ingen hälsodryck.
Man tror allmänt att det är en färgkod för dessa olika glykoler. Men det är helt fel. Glykoler kan ha vilken färg som helst. Det är tillverkaren som tillsätter färgen efter eget tycke. Ren glykol är för övrigt färglös.
Man skall inte blanda dom här två. Dom fungerar visserligen som frostskydd i blandat tillstånd, men det blir en brun och slammig sörja. Ryktesvis har det sagts att det kan bildas klumpar också. Om dom är blandade kan man inte läsa av lägsta fryspunkt med något instrument.
Så köp etylenglykol, det står på förpackningen vilken sort det är. Bry dig inte om färgen, för det ger ingen vägledning om vilken sort det är. Skriv upp vilken sort du har hällt i och datum när du gjorde det. Både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar att kylarvätskan skall bytas vart annat år. Det är inte många bilägare som tar notis om detta, men det står så i instruktionsboken.
Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas utan korrosionsskyddet. Det håller bara i två år.
Tack för utförligt svar!
#889032
Här kommer en kort uppdatering på vad som hänt

Tisdags:
Bytte fjäderben höger fram, väntar på leverans av ett nytt krängningshämmarstag.

Onsdags:
Försöka tömma kylsystemet på vätska så bra det går och fylla på med nytt.
Monterat i ett nytt batteri. Bilen startar som om den aldrig stått still. Inga varningslampor tända (förutom airbag, vilken fortfarande är demonterad)
En kortare provtur för att börja slita in bromsarna.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]