Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Hej!

Köpt nyligen en extra bil en Volvo v40 2.0T, men det jag har märkt nu är att det finns ingen turbokick som tidigare bilar jag ägt, då jag testat min kompis V40, samma motor samma årsmodell, hans bil kickar igång på alla växlar, hugger när man trycker ner gasen medans min bara ökar successivt, enda gången jag kännt något är på 2ans växel.

Bilen förövrigt går bra, skulle dock va kul om man fick använda turbon till 100%

Någon som vet vart man skall börja leta? :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Om det nu är så att den är slöare än andra 2.0T så skulle jag kolla så att inte armen från wastegateklockan hoppat av wastegaten, sprinten som sitter där kan rosta av. Då upplevs bilen som slö över lag, och avsaknad av det där lilla extra. Är den hel kan det va värt att låna magnetventilen som styr turbotrycket av din kompis och se om den fungerar bättre än den du har på din bil.

Men börja med att skruva bort värmeskyddet över turbon (tre skruv) och kolla efter.

/Martin
av Gustav40
Hej!

Tack för tipset, det skall kollas upp! ja båda är 04:or sista årsmodell classic, och det är stor skillnad, hans bil känns pigg på alla växlar svarar direkt vid gaspådrag medans min bara ökar, så skall kolla upp det!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]