Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har sökt massvis angående detta, men hittar inte svar på just detta. Har likt många andra haft problem med att få upp motorhuven, låset svarar inte på knappen.

Det verkar inte som att vajern är helt av, utan snarare som att huvlåset har kärvat eftersom det hörs ett klickande ljud i fronten då man drar i knappen vid förarsätet.

Jag införskaffade mig hylsnycklar med förlängare och skruvade loss huvlåset med de 3 skruvarna genom grillen. Nu till nästa problem.

Jag har fått loss låset från sitt fäste. I låset sitter vajern fast genom ett blanksvart rör. På andra sidan sitter ett räfflat rör, vad finns det här i? Är det larmet? Sitter detta innehållet fast i motorhuven eller i bilen?

Jag får dessutom inte loss motorhuven trots lirkande. Det är det inringade området på denna bild som inte viker hädan:

Bild

Måste jag peta av fjädern? Hur lossar jag på den?

Tacksam för svar!

EDIT: Vet inte varför, men man måste högerklicka på bilden och trycka "öppna i ny flik" för att man ska kunna se den. Länkar den här för säkerhets skull: http://fuskbugg.se/dl/HbPWoc/984066_2_G.jpg
Synd att ingen hann svara innan jag bröt upp hela skiten och förstörde låset. Mekanismen var väldigt simpel om man hållit i ett sådant lås förut.

För de i exakt samma sits som jag handlar det om att vajern som man drar i genom spaken inne i bilen drar i en spärr i låset, som hindrar hållaren till den "vänstra öglan" i motorhuven att lossa. Om man drar i spaken till spärren som sitter ganska långt ner på låset, kommer låset lossa av sig själv med hjälp av den grova fjädern som sitter på baksidan, kopplad till hållaren för "öglan". Ska komplettera detta med bilder så att nästa människa slipper göra samma misstag som jag.
Ja, det är skittråkigt med folk som gör så, och vad som värre är, är att många med mig drar sig för att svarar på frågor från folk som har endast en handfull inlägg i forumet, eftersom det är så vanligt att det blir på det viset..

Finns inget värre när man söker bland trådar och hittar dom halva så att säga. Utan lösningen på problemet..
jag svarar lite här då. jag bände ut grillen så lite plast gick av insidan. sen demonterade jag låset med de tre skruvarna storlek 10. när man sen har låset i handen är et ganska lätt att förstå hur det hänger ihop. jag kan ta ett kort på låset om det intresserar någon

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]