Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av detraw
Hej,

Jag har en s40 -96 som gått strax över 29000 mil. Jag har varit bortrest och bilen har stått orörd i 6 månader. Nu när jag har börjat köra med den igen knackar det som fan från motorn. Jag gissar på ventillyftarna? I alla fall så började jag med att kolla oljan och till min fasa så ser jag ingen rinnandes olja på stickan, istället är större delen av stickan igensatt med nån halvtorr / halvklibbig orange gucka. Ska jag vara ärlig har jag nog slarvat med senaste oljebytet, var kanske 2 år sen sist och ~ 2000 - 3000 mil sen. Oljan jag körde i då var Castrol helsyntet (kan varit delsyntet också, har tyvärr glömt bort)

Vad tror ni det kan vara och ur illa skadad är motorn nu? Min plan för imorgon är att byta olja, borde jag köpa en dunk med biltema olja också för att skölja ur motorn med innan jag häller i ny castrol? Det finns nån engine cleaning man kan ha i också va, borde jag testa en sån?

Nått annat jag borde göra innan/istället/efter oljebytet imorgon?

Jag hoppas verkligen att motorn är uppfuckad nu, bilen har gått så bra hittills...

Uppskattar verkligen alla era svar!
/Daniel
av Rådlös
Det låter som kondensvatten i oljan. Kör motorn ordentligt genomvarm så att du får ut så mycket som möjligt av oljan. Men se upp när den heta oljan rinner ut.
Att köra ett antal eller timmar/dagar eller mil med en lågbudgetolja kan vara en möjlighet att "tvätta" motorn invändigt för att sedan hälla i en högkvalitativ olja.
Tag sedan som rutin t.ex inför varje vinter att byta oljan.
av detraw
Hej,

Tack för era svar. Vatteninträngning var det nog inte för tittade man ner i påfyllningslocket så såg allt fint ut.

Verkade inte heller som om oljan som rann ut var så koksad heller, men det var inte mycket olja kvar i motorn... I alla fall så gjorde jag som planerat. I med biltema olja och körde runt en dag. Sen i med Castrol. Jag vet inte riktigt hur snabbt ny olja blir svart men när jag hällde ur biltema oljan så var den kolsvart redan.

Jag hoppas på att det bara var så att bilen hade stått länge så att det hade kondenserats lite vatten i motorn....

Knackningarna i motorn verkar vara borta nu, har inte hört de på en dag i alla fall. Får se nu när jag använder bilen lite mer hur det låter.

Nu gäller det bara att inte glömma byta olja igen till våren ;-)

Tack för hjälpen!
/Daniel
Användarvisningsbild
av vetten
Har du inte en servicelampa som tänds ibland? När den tänds så är det dags att serva om du inte kan hålla reda på milen själv, annars så ta som vana att alltid byta olja en gång/år oavsett om du kör lite.
av Rådlös
Byt sent på hösten i stället. Det bildas sura ämnen (frätande, aggresiva) av förbränningen. Vintertid är som upplagt för kondensvattenbildning när det växlar mellan varmt och kallt. Dom flesta syror är vattenlösliga och hygroskopiska = tar till sig vatten. Därför är det en fördel att ha en färsk och någorlunda fräsch olja på vintern.
Och det är inget fel att köra motorn ordentligt genomvarm. Då kokar vattnet, som finns på fel ställe, bort.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]