Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Oftast är det som så att motorn får för mycket, eller för lite bränsle, eller tvärtom, för mycket eller för lite luft, och då blir blandningsförhållandet fel.
Och detta detekterar sonden och därför får du en felkod på sondens värde. Det är alltså inte fel på sonden, den har bara upptäckt att något är fel.
Okej, ja jag får kika närmare på det sen. Tack för svar. =)
Jag hade liknande problem, kommer inte ihåg felkoden. Nu var det så att snålheten kickade in och jag skulle besikta den. Nollade den och åkte på besiktningen. Under besiktningen så kontrolleras CO2 värden och när jag skulle göra den så låg CO2 inom normala värden, om inte bättre. En bekant till berättade i efterhand att lambdasonden kan ge fel värden pga smuts eller grejs i sonden och att CO2 värdet är den viktigaste vid besiktningen.

Det är mycket möjligt att wastade lite cash där... sorry.
Min motorlampa lysser, på volvo så sa dom efter att försökt att släcka lampan att det var förvärmningen av den främre lambdasoden som orsakade felkod och motorlampssken.
Enligt volvo så har det absolut ingen betydelse för att lambdan blir varm av avgaserna men det tar kanske ett par sekunder längre tid. Men avgasvärdena påverkas inte och bilen går som den ska.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]